SAVSKI PROD
43,9
Poraba energije za ženske: 3316 kJ (792 kcal)
Težavnost poti: Srednje zahtevna
Kvaliteta podlage: Asfalt
Primerno kolo: Cestno kolo

Klasična obsavska pot, ki izbira manj prometne ceste in bolj privlačne zanimivosti. Vseskozi ravninska, asfaltirana, lahka in v vsakem vremenu prevozna trasa je idealna izbira za začetek sezone ali kot priprava za zahtevnejše ekskurzije. Lep popoldanski sprehod s kolesom.

Tacen – Gameljne – Črnuče – Brnčičeva ulica – Šentjakob – Brinje – Beričevo – Videm – Dol – Dolsko – Podgrad – Zalog – Zadobrova – Sneberje – Obrije – Jarše – Tomačevo – Stožice – Mala vas – Ježica – Vižmarje – Tacen

Možnost izbire: kajak ali kolo ...
Tokrat startamo s parkirišča v Tacnu. Za uvodno osvežitev se lahko zapeljemo do reke Save. Na njenih brzicah je že od leta 1939 urejena tekmovalna proga za kajakaški šport, leta 1955 pa je bilo tu celo svetovno prvenstvo. Z mostu si lahko ogledamo reko in si poskusimo predstavljati, kako je bilo v časih, ko je savska bregova še povezoval brod. Šele leta 1844 je brod zamenjal lesen most čez Savo. Imenovali so ga Marijin most, postaviti pa ga je dal rocenski graščak Franc Feliks baron Lazarini. Uporabniki so seveda morali plačevati mostnino. Most je zdržal dobrih 60 let, dokler ga leta 1907 ni odnesla narasla Sava. Potem se je za nekaj let spet vrnil brod, dokler ni leta 1910 takratna oblast postavila novega, tokrat z železno konstrukcijo.
Ko se naužijemo bližine osvežujoče hladne vode in naposlušamo petja reke, spet krenemo na našo kolesarsko pot in skozi naselje Tacen pripeljemo do Šmartnega pod Šmarno goro. Ob poti si najprej ogledamo cerkev sv. Jurija in zanimiv vodnjak pred njo. Cerkev, ki stoji na mestu nekdanje rocenske graščinske kapele, je bila po vsej verjetnosti sprva gotska – na to kaže vhodni obok pod zvonikom –, baročna prezidava pa je bila dokončana v drugi polovici 18. stoletja.

Dan vstaje
Ko se Tacen konča, a še vedno nismo povsem prepričani, ali smo že prispeli v Šmartno ali pa šele bomo, malo nad cesto na naši levi opazimo velik spomenik v obliki mlinskega kamna. Spomenik označuje kraj, kjer je počila prva partizanska puška v Sloveniji. Dogodek smo v skupni državi praznovali kot 22. julij, dan vstaje slovenskega naroda. Tega dne leta 1941 se je zgodil organiziran napad šmarnogorske partizanske skupine, ki je v dogovoru z gameljsko nameravala likvidirati nekatere domače izdajalce. Gameljski skupini, ki je svojo akcijo izvedla dan prej, akcija ni najbolje uspela, pač pa je šmarnogorska skupina 22. julija zjutraj uspešno opravila nalogo. Ta dogodek je postal začetek boja proti okupatorju na slovenskih tleh.

Med mlini in gomilami
Odkar ima Šmartno pod Šmarno goro »mini« obvoznico, nam niti ni treba iti skozi kraj, če gremo proti Gameljnam. Tako »potegnemo« kar čez most, ki prečka avtocesto, in zavijemo levo. Cesta nas prek polja pripelje v Gameljne. To je dolgo naselje, tako dolgo, da so ga razdelili na tri dele: Zgornje, Srednje in Spodnje Gameljne. Skozenj teče potok Gameljščica, ki je primerno vodnat in hkrati pohleven, da lahko poganja mlinska kolesa. In res je bilo nekoč v vasi kar sedem mlinov. Danes ne deluje več nobeden, zato pa imajo nekaj drugega: pravo rusko dačo , edino v Sloveniji. Dače so ruske počitniške hišice, nekaj podobnega, kot so pri nas vikendi. Bile so simbol premožnejših, ki so jih uporabljali za oddih, največkrat poleti. Tudi Gameljne so nekoč slovele po premožnih domačinih. To niti ni čudno, saj ležijo na plodni ravnici. Pa ni le plodna, v sebi skriva tudi rudno bogastvo, o čemer pričajo odkritja starodavne žlindre in drugih ostankov, povezanih s pridobivanjem in predelavo železa. Obstaja pa tudi pisni dokaz v obliki imenitnega rimskega nagrobnika , ki je danes vzidan v cerkev sv. Lenarta v Spodnjih Gameljnah. Postaviti so ga dali Cezerniji, znana in bogata oglejska rodbina, ki se je na območju takratne Emone naselila v prvem stoletju našega štetja. Ukvarjali so se predvsem z železarstvom, in če so pokopani v Gameljnah, to verjetno pomeni, da so imeli tam večjo posest. V bližini so našli še več rimskih nagrobnikov, od katerih je danes večina izgubljena.

Savus fluvius
Pot do Črnuč je speljana skozi gozd. V njem se nahajajo antične gomile, kjer so med drugim našli žare, meč, solznico in oljenko. Tu blizu je namreč potekala znamenita jantarna cesta od Baltika do Sredozemlja, ki je prav pri Črnučah prečkala Savo . Znano je, da so Rimljani svoje mrtve velikokrat pokopavali ob cestah, še večkrat pa na križiščih, zato nagrobniki in gomile niso tu po naključju. Tudi Črnuče same so morale biti prometno zelo pomembne, saj so Rimljani prek Save zgradili veličasten lesen most na kamnitih stebrih, v bližini pa poštno postajo Savus fluvius. Črnuče so bile zaradi prehoda čez Savo strateško zanimive tudi v poznejših obdobjih. Na Straškem hribu (452 m) nad njimi je bila v času Ilirskih provinc francoska postojanka, od koder so se branili pred Avstrijci, med drugo svetovno vojno je v bližini potekala meja med nemškimi in italijanskimi okupacijskimi silami (bunkerji pri mostu so še vedno vidni) in končno so tu stale barikade tudi v času osamosvajanja Slovenije leta 1991.

Stezice skozi vasice
V križišču prečkamo Dunajsko cesto, zavijemo proti Črnučam ter takoj zatem nadaljujemo pot desno čez progo po Cesti 24. junija in Šlandrovi ulici, po kateri pridemo do Štajerske ceste. Prečkamo tudi slednjo in zapeljemo na Brnčičevo ulico, se poženemo po njej proti avtobusnemu obračališču in tik pred njim zavijemo pravokotno levo, da pridemo do Zasavske ceste. Tam gremo desno proti Šentjakobu in še preden pridemo do prvih hiš, zavijemo desno na stransko cesto skozi naselje. To je približno nasproti tovarne Belinka . Na prvem križišču gremo desno in rahlo navzdol do zadnjega levega odcepa, ki nas pripelje do Šmartinske ceste, ki jo moramo prečkati, da lahko nadaljujemo vožnjo po novi cesti, ki Šentjakob prek avtoceste povezuje z naseljem Brinje (Perkova ulica). Po tej cesti se naša pot nadaljuje skozi vasi Brinje, Beričevo in Videm do Dola.

Kranjski Versailles
V 19. stoletju je bil Dol znan po vsej Evropi – in dobro je vedeti zakaj. V Dolu je namreč stal dvorec , katerega lastnik je bil Jožef Kalasanc baron Erberg, kulturni zgodovinar, zbiratelj starin in umetnin ter mecen. Dvorec je bil lepo urejen, obkrožal ga velik, vzorno oblikovan park, zato ni čudno, da so ga krstili za kranjski Versailles. Za svoje zbirke je dal baron na vzhodni strani posestva postaviti dva paviljona . Poskrbel je, da je dvorec postal zbirališče tedanje gospode in plemstva, skratka vseh, ki so v bližnji in daljnji okolici kaj veljali. Kljub nekdanjemu blišču je današnji pogled na dvorec zelo zelo žalosten. Osrednji objekt, ki je brez strehe, se podira, park je v glavnem uničen, o cvetličnih gredicah ni sledu, bazen je prazen in poti so zaraščene. Kolikor toliko ohranjen je le severni del graščine, ki je dobil novo streho, spremljajoči objekti ob dvorcu in seveda oba paviljona, ki sta edina lepo obnovljena.

Čez Savo k sestrskim rekam
Pot nadaljujemo proti Klečam in Dolskemu, kjer zavijemo desno proti Savi. Manjši klanec, in že smo na mostu čez reko. Za mostom moramo hitro zaviti desno na cesto Kresnice–Ljubljana, ki je zelo prijetna za kolesarjenje in nas kmalu pripelje do sotočja treh sestrskih rek: Save, Ljubljanice in Kamniške Bistrice. V Valvasorjevih časih so bile celo štiri, saj se je z njimi družila še Besnica, njihovo sotočje pa je bilo nekoliko višje proti toku. Kasneje, ko so urejali strugo Save in Ljubljanice, so sotočje Kamniške Bistrice, Save in Ljubljanice premaknili na sedanjo lokacijo, Besnica pa je ostala na starem mestu. Sedaj se najprej izliva v Ljubljanico in do drugih dveh sester pride že malo pomešana. Bolj kot sestra je torej neke vrste sestrična.

... pod Ostrim vrhom
Le streljaj naprej je Podgrad, naselje pod gradom Osterberg , enim najstarejših gradov v osrednji Sloveniji. Valvasor trdi, da so stari grad sezidali gospodje Svibenski že davnega leta 1015. Sodobni zgodovinarji ga umeščajo v sredino 12. stoletja. Govorimo seveda o starem gradu, kajti Osterberga sta dva. Stari je že dolgo v ruševinah, novi grad , resda močno predelan, pa še vedno stoji. Zanimivo je, da se je kljub vsem predelavam ohranil del prvotnega, kakšen meter debelega grajskega zidu, ki še danes štrli iz severne fasade.

Po mestnih ulicah proti »domu«
Zatem odkolesarimo do Zaloga, prečkamo Ljubljanico in v središču naselja (na semaforju pri spomeniku NOB) zavijemo desno na Agrokombinatsko cesto. Pot nadaljujemo po Snebrski cesti, prečkamo še Zadobrovško cesto in vzhodni krak avtoceste ter se z leve priključimo zelo prometni Šmartinski cesti – še sreča, da nam ni teba dolgo voziti po njej. V Šmartnem ob Savi zavijemo proti Obrijam in Jaršam (smerokaz). Tu je promet manj gost in spet se lahko bolj sproščeno razgledujemo po okolici. Kolesarimo skozi Obrije, Jarše in Tomačevo, skozi podvoz zdrsnemo pod štajersko vpadnico in se napotimo proti Stožicam (naselju). Mimogrede si ogledamo še hipodrom , kjer lahko kolo zamenjamo za konja, ter športni kompleks Stožice z že znamenito dvorano v obliki školjke . Potem gremo skozi Stožice in Malo vas ter na Ježici prečkamo Dunajsko cesto proti Udvančevi ulici. Sledi podvoz pod železniško progo, kmalu zatem pa zavijemo levo proti Športnemu centru Ježica . Po kratkem klancu pridemo do Savelj, kjer gremo desno, nato pa po ravnini v Kleče in naprej mimo vodarne do semaforja. Tam zavijemo še enkrat desno in pridemo do novega semaforja. Na Obvozni cesti (nekateri ji rečejo tudi Nemška) zavijemo levo. Zdaj je Šmarna gora že dobro vidna in skoraj ne moremo več zaiti. Močno pritisnemo pedale, premagamo razvlečeno križiščei na avtocestnem priključku, na koncu prevozimo semafor v smeri Brod. Le še po klancu se spustimo in že smo pri mostu čez Savo – ravno tistem, pri katerem smo pot tudi začeli.

Lepa in zanimiva tura, ne prekratka in ne predolga in primerna za popoldanski izlet ali lažji trening.

Cerkev sv. Jurija v Tacnu
Omenjena je že leta 1526 v seznamu cerkvenih dragocenosti na Kranjskem. Verjetno je na tem mestu stala rocenska grajska kapela. Predhodnica cerkve sv. Jurija je bila gotska cerkev, ki so jo v 17. stoletju povečali in barokizirali. Današnjo obliko je dobila v drugi polovici 18. stoletja, o čemer priča komaj vidna letnica 1772. Streha zvonika je novejša, saj je bila po potresu leta 1895 povsem spremenjena. V sredini cerkve je pod tlakom prostor, kjer je bila grobnica rocenskih graščakov.

Ruska dača, Zgornje Gameljne 18
To je edini primerek počitniške hiše v ruskem stilu v Sloveniji. Pritlični del je zidan, nadstropje pa v celoti leseno in obdano z lesenim dekorativno izdelanim gankom. Dačo je leta 1886 zgradila neka ruska družina, ki se je priselila v naše kraje.

Rimski nagrobnik, vzidan v steno cerkve sv. Lenarta v Spodnjih Gameljnah
Na južni zunanji steni cerkve sv. Lenarta v Spodnjih Gameljnah je vzidan znameniti rimski nagrobnik družine Cezernijev, ki so ga našli v bližini. Okrašen je z delfini, ki naj bi popeljali duše umrlih v nebesa, napis na njem pa govori takole: »DIS MANIBUS / LUCIO CAESERNIO / PRIMITIVO / QUINQUEVIRO ET DECURIALI COLLEGII FABRUM / ET OLLIAE PRIMILLAE / CONIUGI EIUS / LEGATIS EX TESTAMENTIS EORUM / DECURIIS IIII COLLEGII FABRUM / UTI ROSAS CARNARIIS / DUCANT DENARIOS CC«. V prevodu to pomeni: »Božanskim manom. Luciju Cezerniju Primitivu, enemu od peterice in članu dekurije obrtne zveze, ter Oliji Primili, njegovi soprogi. V njunih oporokah je bilo štirim dekurijam obrtne zveze voljeno 200 denarijev za nagrobno cvetje.«

Dvorec Dol (Lustthal), Dol pri Ljubljani
Že pred letom 1532 so dvorec kot renesančno enonadstropno štiritraktno stavbo zgradili Gallenbergi z Ostrega vrha. Leta 1635 so ga oplenili uporni kmetje, leta 1688 pa je prišel v last družine Erberg. Sredi 18. stoletja so ga preuredili v baročnem slogu, nadzidali za eno nadstropje in okrog njega uredili grajski park. Baron Jožef Kalasanc pl. Erberg je v prvi polovici 19. stoletja sezidal dva paviljona, dodatno uredil park, bazen in botanični vrt. Pred koncem 19. stoletja je dvorec prešel v last družine Povše. Leta 1943 so ga požgali partizani.

Paviljona pri dvorcu Dol
Vzhodno od ruševin dvorca stojita dva lepo obnovljena grajska pavilijona. Zgrajena sta bila leta 1827 (severni) in 1829 (južni) v neoklasicističnem slogu. Postaviti ju je dal baron Jožef Kalasanc pl. Erberg – severnega za knjižnico, južnega za postavitev umetniške zbirke oz. muzej. V stebrišču pri vhodu so postavljeni kipi štirih muz: slikarstva, arhitekture, pesništva in glasbe. Danes se paviljona uporabljata za prireditve in razstave.

Grad Ostri vrh (Novi grad, Novi Osterberg, Povšetov grad ali Kanskyjeva vila), Podgrad
V virih se grad prvič omenja leta 1256 kot last Spanheima, oglejskega patriarha. V času, ko je stal stari grad, naj bi bila tu pristava (upravno-stanovanjska stavba). Pristava je obstajala in se razvijala do leta 1562, ko je umrl Jurij Gallenberg, njen lastnik. Zapuščena je začela hitro propadati, tako da jo Valvasor v Slavi Vojvodine Kranjske (1689) že omenja kot razvalino. Zidovi so prehajali iz rok v roke, dokler jih ni kupil Jožef Kalasanc baron Erberg z Dola, jih podrl, na njihovem mestu pa leta 1789 postavil dvorec oziroma enonadstropno lovsko vilo v renesančnem slogu. Tlorisna površina vile je bila približno 5 x 10 metrov, naslanjala pa se je na del še stoječega starega grajskega zidu. Vila je imela rdečo fasado, zato so ji pravili tudi Rdeči grad. Vanjo so bili vzidani ornamentalni fragmenti modre keramike (verjetno ostanki peči iz prejšnjega gradu), kamnite topovske krogle in del rimskega nagrobnika, najdenega v dolini. Leta 1822 je ob južnem robu grajskega dvorišča zgradil še pritlično oskrbniško hišico. Potem je vila večkrat zamenjala lastnike, med katerimi je bil dvakrat tudi graščak in deželni poslanec Franc Povše, zato se je vile med domačini prijelo ime Povšetov grad. Kasneje je prešla v roke družine Kansky, lastnice kemične tovarne v Podgradu, ki se je leta 1932 lotila njene rekonstrukcije. Takrat so zravnali vzhodni del zemljišča, vilo pa prezidali, tako da je postala skoraj še enkrat večja. Med drugo svetovno vojno je bila nemška karavla, sedaj pa so v njej stanovanja.

Gostilna Pri Peclju, Cesta v Kresnice 19, Podgrad
Tip: gostilna. Gostinska ponudba: slovenska kuhinja, domače jedi, ribje jedi. Posebnost: v gostilni organizirajo piknike, zabave in pojedine za zaključene skupine. Veliko parkirišče.

Gostilna Vegov hram, Dolsko 57, 1262 Dol pri Ljubljani
Tip: gostilna s prenočišči. Gostinska ponudba: pristne slovenske domače jedi. Posebnost: prijetna domača gostilna tik ob naši poti. Nudijo tudi prenočišča.

Pizzeria Sonček, Tomačevo 33, 1000 Ljubljana
Tip: picerija. Gostinska ponudba: 60 vrst pic, solatni bar.

Gostilnica in pizzeria Kaval, Tacenska 95, Ljubljana
Tip: gostilna, picerija, kavarna. Gostinska ponudba: italijanska (toskanska kuhinja), kosila, sladice. Posebnosti: prijeten ambient, urejeno okolje, veliko parkirišče, ločena kavarna s slaščičarno.

Dvorec Dol
V 19. stoletju je bil Dol znan po vsej Evropi. Najbolj zaslužen za to je bil eden zadnjih graščakov, baron Jožef Kalasanc pl. Erberg, ki je bil poseben človek. Bil je strasten zbiralec umetnin, starin, rokopisov, knjig in drugih zanimivih predmetov, ki jih je dobil ali prinesel z vseh koncev sveta, največkrat seveda s Kranjske. Veliko se je ukvarjal tudi z grajskim parkom, ki ga je spremenil v botanični vrt z več kot 7000 rastlinami. Baron Erberg je zbral in vodil arhiv kranjskih plemiških družin, poleg tega pa je imel izrazit čut za umetnost. Leta 1819 ga je obiskal prestolonaslednik Ferdinand, leta 1821 pa sam cesar Franc II. s soprogo Karolino Avgusto Bavarsko. Ta obisk ni bilo kar tako, zato je dal gostitelj v parku postaviti kamnit dorski steber z napisom, ki spominja na ta dogodek, pred paviljona pa so namestili kipe cesarja.

Gostilna Pri Peclju
Gostilna ima častitljivo tradicijo. Doker je bila Sava še plovna, je mimo nje vodila pot po brežini Save, po kateri so peš in z vprego vlačili rečne tovorne čolne proti toku. Žejni in lačni furmani in rečni delavci so se seveda radi ustavili v gostilni. Zanimiv je tudi izvor imena. Nekdanji lastnik (na začetku 19. stoletja je bil to neki Vrhovšek) se je poleg gostinstva ukvarjal tudi s prodajo sadja. Izročilo govori, da je peclje, ki so ostali od češenj, uporabljenih v gostilni, metal med češnje, namenjene prodaji. To so prvi opazili otroci, zato so mu pravili gospod Pecelj. Ime se je očitno prijelo.

Začetek vstaje slovenskega naroda v drugi svetovni vojni
Že kmalu po zasedbi Jugoslavije leta 1941 so se začele formirati partizanske skupine, ki so se pripravljale na oborožen boj proti okupatorju. Po napadu Nemčije na Sovjetsko zvezo 22. junija 1941 je Politični biro Centralnega komiteja Komunistične partije Jugoslavije 4. julija 1941 sprejel sklep o prehodu posameznih akcij in sabotaž na vseljudski odpor proti okupatorju in domačim pomagačem. CK KPJ je v razglasu 12. julija 1941 pozval vse narode Jugoslavije k oboroženemu boju do popolnega uničenja fašističnih okupatorjev in domačih izdajalcev. Na podlagi te odločitve in smernic CK KP Slovenije je slovensko poveljstvo partizanskih čet 16. julija 1941 sprejelo več odločitev, usmeritev in sklepov o začetku oborožene vstaje na Slovenskem. Hkrati je Glavno poveljstvo Slovenije sprejelo Partizanski zakon, v katerem so bile določene pravice in dolžnosti partizanov, svečana zaprisega, organizacija enot, oblika zastave in drugo. V tem času sta na območju Šmarne gore in Rašice delovali dve partizanski skupini: Šmarnogorska in Gameljska. Izvajali sta posamične akcije in sabotaže. Na sestanku 19. julija 1941 sta se dogovorili za nadaljnje akcije in reorganizacijo. Vsaka od njiju naj bi izvedla še eno posamično akcijo, nato pa bi se združili v četo. Gameljska skupina je bila zadolžena za likvidacijo dveh znanih hitlerjancev, Šmarnogorska pa za bivšega orožnika Franca Žnidaršiča, ki je sodeloval z Nemci ter bil celo zaposlen na orožniški postaji kot tolmač. Z njim so bili v sporu že pred začetkom vojne. Gameljska skupina je udarila prva, vendar se napad 21. julija 1941 zvečer ni posrečil. Uspešnejša je bila Šmarnogorska skupina, ki je naslednjega dne, 22 julija 1941 zjutraj, na Pšatniku hudo ranila Žnidaršiča. Pri tej akciji so sodelovali Miha Novak, Mirko Knapič in Ludvik Bradeško. V povračilo so Nemci aretirali več Novakovih in Knapičevih sorodnikov ter Cirila Knapiča celo ustrelili. Dan, ko je počila prva partizanska puška, se je v bivši skupni državi imenoval dan vstaje slovenskega naroda in je bil dela prost.

Pot poteka večinoma po manj prometnih cestah, izjeme so naslednji odseki:
- Zasavska cesta (1,4 km) od Nadgorice do Šentjakoba,
- Šmartinska cesta (1,2 km) od Trbež do Šmartnega,
- Obvozna cesta–Miheličeva ulica (1,2 km) od križišča z Ulico bratov Komel do Tacenske ceste.
Na teh odsekih je promet gostejši, zato je potrebna večja pazljivost.
Odsek med Gameljnami in Črnučami poteka skozi gozd. Na tem delu se hitro stemni, preglednost pa je omejena, zato je v mraku in ponoči potrebna osvetlitev kolesa.