KOSTANJEVA
13,9
Poraba energije za ženske: 2814 kJ (672 kcal)
Težavnost poti: Zahtevna
Kvaliteta podlage: Mešanica
Primerna obutev: Pohodniški čevlji

Lučaj iz Ljubljane je razgibana pot. Zanimiva je v vseh letnih časih, najbolj pa jeseni, ko postanejo hribi in doline barviti, mi pa lahko ob poti naberemo kostanj in poskusimo domače sadje na kmetijah. Nekaj vzponov je strmejših, sicer pa velik del poti vijugavo teče po grebenih, kjer se lahko naše noge malo sprostijo. Razgledi, ki nas presenetijo izza ovinka ali iz gozda, so navdušujoči. Povratek na izhodišče je predviden po isti poti nazaj, preveč utrujene noge pa lahko skočijo na avtobus in v dolino, ki vozi samo ob delavnikih.

Sostro – Sadinja vas – Češnjica – Zagradišče – Javor – (Ravno Brdo) – Mali Vrh pri Prežganju

Iz Sostrega okrog Babne gore
Kostanjeva pohodna pot se začne na končnem avtobusnem postajališču proge št. 13 v Sostrem. Če se do izhodišča pripeljemo z avtomobilom, ga pustimo na parkirišču med cerkvijo sv. Lenarta in gostilno Pri Kovaču . Za orientacijo o poteku poti si na izhodišču ogledamo panoramsko tablo – v prvem delu bomo sicer ubrali nekaj drugačnih ovinkov, sicer pa bomo na poti vseskozi sledili označevalnim tablam, smer Mali Vrh . Hoditi začnemo v smeri Sadinje vasi mimo gostilne Pri Kovaču in po 450 m zavijemo levo z glavne ceste proti Češnjici. Cesta je ozka asfaltirana in se rahlo vzpenja – najprej mimo hiš, ko zapustimo Sadinjo vas, pa skozi gozd in nato čez polja mimo sadovnjakov. Pred vasjo Češnjica nas pozdravi kapelica , . V vasi lahko zavijemo h kmetijama Mrkotovc in Snopičar ali nadaljujemo pot levo skozi vas . Domačije, ki jih bomo srečali na naši poti, so del sadne ceste med Javorjem in Jančami, ki jo označujejo označevalne table. Pred Zagradiščem si lahko v senci dreves odpočijemo na klopci in odžejamo ob napajališču – izviru pitne vode . Ob koncu Zagradišča se asfalt spremeni v makadamsko pot po vrhu grebena , od koder se na levo odpirajo pogledi na Ljubljansko kotlino. Mimo sadovnjakov in zadnjih kmetij Zagradišča pridemo pod vznožje Babne gore, ki jo skozi gozd obkrožimo po zahodni strani – sledimo označevalnim tablam, ki nas usmerjajo levo .

čez greben Javorskega vrha mimo Javorja
Ko pridemo do asfaltirane ceste, sledimo oznaki za Kostanjevo pohodno pot in zavijemo desno v hrib . Sprva bo cesta strmejša in bo potekala skozi gozd, ob njej pa bomo občasno srečali parkirane avtomobile. Nabiralci kostanja in gob. Tudi mi imamo lahko s seboj košarico, če bi nas zamikalo zaviti malo s poti. Nekoliko višje, ko nas je vzpon že dobro ogrel in pustimo strnjen gozd za seboj, se cesta nekoliko poravna in v krajših in položnejših vzponih in spustih vijuga po grebenu Javorskega vrha mimo zaselkov in posameznih kmetij . Kostanjeva pot nas pripelje mimo Doma radioamaterjev pod Žagarskim vrhom . Dom ni stalno odprt, vendar si lahko na klopeh pred njim kljub temu malce odpočijemo. Ko bomo šli mimo kapelice (po glavni cesti desno) in se povzpeli za ovinek, se nam bo na desno odprl pogled na cerkev sv. Ane v središču Javorja .
Po približno 600 m se bo cesta zožila in začela strmo spuščati proti središču vasi Javor. V križišču pred vasjo zavijemo ostro levo na neprednostno cesto , kar označuje tudi tabla za Kostanjevo pohodno pot. Takoj v naslednjem križišču zavijemo desno na makadamsko cesto , ki se vzpenja v gozd proti Ravnemu Brdu .

in po grebenu do cilja na Malem Vrhu
Cesta se sprva vije navzgor nekoliko strmeje , prečka jaso in na drugem koncu v levem ovinku spet ponikne navzgor v gozd. Po 100 m se desno odcepi ožja gozdna pot , kateri sledimo vse do Malega Vrha.
Pot do Malega Vrha je grebenska , poteka pod vrhovi Teličar, Križatec, Breznica in Kolišče. Je prijetno razgibana in dobro utrjena, na njej se odpočijejo naše utrujene noge. Poteka skozi gozd, ki je ponekod svetlejši , ponekod pa se za nekaj korakov celo odpre v jaso . Na poti bomo srečali tudi kolesarje, saj v tej smeri potekajo tudi kolesarske poti. V pomoč pri orientaciji so nam oznake za Kostanjevo pohodno pot, smer Mali Vrh . Na tem 3 km dolgem odseku poti skozi gozd, za katero bomo porabili približno 40 minut, bomo lahko našo košarico napolnili z nekaj kostanji in občudovali raznolike vrste gob ob poti, med katerimi so nekatere strupene! ,
Pod zadnjim vrhom na grebenu se bomo začeli spuščati, obkrožili bomo jaso, nato pa bomo morali zbrati še nekaj moči, da se skozi gozd v dveh manjših in enem ostrem levem ovinku strmo vzpnemo pod vrh Kržareja. Ko bomo prišli na cilj na koncu gozda, nas bodo pozdravile prve hiše Malega Vrha .

Povratek
Povratek je predviden po isti poti, če pa nam je ostalo še kaj moči, se lahko podamo v vas, do domačije Kamnikar. Morda smo si tudi uredili prevoz in nas bo na kmetiji nekdo pričakal z avtom in nas odpeljal nazaj v dolino.
Do Kamnikarja imamo 1 km poti, ki je sprva makadamska in se vzpenja skozi gozd, nato pa se začne kot poljska pot med sadovnjaki in kmetijami spuščati v vas , kjer je že asfaltirana. S poti se nam odpre širok in slikovit razgled na hribovja nad Besnico in naselja Volavlje, Prežganje in Trebeljevo. Cerkev na Prežganju dominira nad mozaikom gozdov, obdelovalnih površin in sadovnjakov .

Češnjica
Razloženo naselje, kjer se čuti in vidi utrip sodobnega časa, vendar še srečamo posamezna gospodarska poslopja in značilnosti iz časov naših prednikov.

Zagradišče
Na začetku vasi je obnovljeno nekdanje vaško napajališče za živino , kjer si lahko na počivališču malce oddahnemo.

Javor
Razloženo naselje po pobočjih Javorskega vrha, ki obsega več zaselkov. Kraj se omenja že od leta 1252, cerkev sv. Ane pa od leta 1526. Zdajšnja cerkvena zgradba je nastala v začetku 20. stoletja .

Gozdna naravoslovna učna pot Mali Vrh
Pot se začne pri turistični kmetiji Kamnikar. Poteka po delu poti, ki obkroža zaselek Mali Vrh pri Prežganju. Krožno se vrne h kmetiji Kamnikar. Prepoznamo jo po oznaki smejoče gobice. Pot popelje obiskovalca po travnih poljanah, gozdnih lazih in gozdu. Poudarek je na spoznavanju zgradbe in življenja gozda ter delovanja narave. Opremljena je s 15 vsebinskimi in z osmimi informacijskimi tablami, ki s svojo vsebino spremljajo posamezne konkretne pojave v naravi. Pot je zasnovana kot knjiga na prostem, ki jo lahko obiščemo sami, brez strokovnega vodstva, lahko pa se udeležimo tudi organiziranega vodenja.
Info: Zavod za gozdove Slovenije, Območna enota Ljubljana, Tržaška 2, 1000 Ljubljana
tel.: (01) 241 06 00

Turistične kmetije
Na naši poti bomo srečali številne turistične kmetije, ki so vključene v ponudbo Sadne ceste med Javorom in Jančami. Pri vseh, če ni navedeno drugače, se je treba predhodno najaviti.

Domačija Kamnikar
Našo pot lahko sklenemo pri kmetiji Kamnikar, Mali Vrh 3. Ponujajo ogled domačih živali, zbirke starega kmečkega orodja in sezonske hišne jedi. Tel.: (01) 366 90 23

Domačija Mrkotovc
Češnjica 9. Ponujajo jagode, češnje, breskve, jabolka, hruške, slive. Tel.: (01) 542 97 84

Domačija Snopičar
Češnjica 14. Ponujajo češnje, jagode, hruške, slive, jabolka in zelenjavo. Tel.: (01) 542 97 54

Polovica poti poteka po asfaltiranih cestah, kjer previdnost ni odveč. Cesta je nekoliko ožja in zaradi ovinkov nepregledna pri vzponu proti Češnjici in pri spustu proti vasi Javor. Drugi del poti poteka po makadamski in gozdni cesti. Za lažjo hojo priporočamo uporabo pohodnih palic.
Med tednom se lahko vrnemo v dolino tudi z mestnim avtobusom št. 29, ki ima postajališče na regionalni cesti Besnica–Litija pri Velikem Trebeljevem. Avtobus ne vozi ob sobotah, nedeljah in praznikih, med tednom vozi redko, zato si pot ustrezno načrtujmo in predhodno preverimo vozni red. Od cilja Kostanjeve pohodne poti do postajališča imamo dobra 2 km. Avtobus nas lahko odloži v Sostrem na križišču Sostrske in Litijske ceste, kjer imamo 10 min do avtomobila, ali pa presedemo na avtobus št. 13, ki nas odpelje v center Ljubljane.

Kostanjeva nedelja in pohod po Kostanjevi pohodni poti
Kostanjeva nedelja poteka 1., 2. in 3. nedeljo v oktobru na Jančah. Poskusili bomo lahko domače dobrote iz široke kulinarične ponudbe, pečen kostanj, sveže stisnjen jabolčni sok in slaščice ter si ogledali prikaz žganjekuhe in drugih kmečkih opravil. Prireditev spremlja zabavni program.
Pohod po Kostanjevi pohodni poti poteka tradicionalno drugo nedeljo v oktobru. Informacije dobimo na turistični kmetiji Kamnikar na Malem Vrhu.