RAZGLEDI Z RAŠICE
7,5
Poraba energije za ženske: 2412 kJ (576 kcal)
Težavnost poti: Srednje zahtevna
Kvaliteta podlage: Mešanica
Primerna obutev: Pohodniški čevlji

Krožna pot vodi na območje Rašice in Zgornjega Dobena, kjer je osrednja točka prostoren in odlično varovan razgledni stolp na Vrhu Staneta Kosca, s katerega se v jasnem vremenu razprostira enkraten razgled od Julijskih Alp na zahodu do Posavskega hribovja na vzhodu in od Kamniško-Savinjskih Alp na severu čez Ljubljansko kotlino vse do Snežnika na jugu.
Pot je lepa pozimi, ko se kaj kmalu utrejo gazi, spomladi, ko brsti zelenje in se sliši ptičja pesem, poleti, ko dajejo drevesne krošnje prijetno senco in hlad, in jeseni, ko postajamo ob nabiranju gob in kostanja. Poti, ki vodijo proti Rašici, niso nikoli puste. Poleg pohodnikov je Rašica postala tudi priljubljen cilj gorskih kolesarjev, na katere je treba biti pozoren pri njihovih vrtoglavih spustih po gorskih poteh v dolino.
Spust čez Reber v vas Rašico je kratek, toda zelo strm. Zavarovan je z jeklenicami. V lepem sušnem vremenu ni težav. Čisto drugače je takrat, ko zapade sneg ali je na poti žled. Brez ustrezne pohodniške opreme (tudi derez) in previdnosti se na ta del poti ni podati, saj je velika nevarnost zdrsa. Takrat jo je bolje ubrati v Rašico po udobnejši gozdni cesti.
Ob poti je kar nekaj kmetij, ki se ukvarjajo s kmečkim turizmom, kjer se lahko ustavimo in ob lepih razgledih uživamo dobrote pristne domače kuhinje.

Parkirišče ob pred vasjo Rašica – Vrh Staneta Kosca – Zgornje Dobeno – Rašica - parkirišče ob pred vasjo Rašica

Proti razglednemu stolpu
V Srednjih Gameljnah zavijemo na cesto proti Rašici. Ko se pripeljemo iz gozda, se za tablo, ki označuje, da smo prišli v vas Rašico, levo navzgor odcepi gozdna cesta , ob kateri je na začetku manjše parkirišče , kjer pustimo jeklenega konjička in gremo nato po gozdni cesti , ob kateri smo parkirali. Po nekaj minutah zagledamo markirano pot iz Srednjih Gameljn , ki se z leve priključi na gozdno cesto, še malo naprej pa nas markacije že usmerijo desno na pešpot , ki se takoj strmeje vzpne skozi gozd do jase, kjer se nato strmina ublaži, pozneje pa spet poveča do makadamske ceste iz vasi Rašica in na kateri zavijemo levo. Po krajšem vzponu pridemo do označenega razpotja , kjer nadaljujemo ostro desno po markirani pešpoti. Takoj pri prvi poseki se pot razcepi. Izberemo desno, leva se namreč malo višje priključi na gozdno cesto, ki poteka proti vrhu. Vzpenjamo se in približujemo robu sten nad vasjo Rašica in med drevesi desno spodaj že zagledamo objekte v vasi. Kmalu pridemo do drevesa, kjer nas napis in puščica usmerita levo proti stolpu . Pot, ki vodi naravnost, poteka proti Zgornjemu Dobenu. Še malo slaloma med skalami in že smo na gozdni poti, kjer zavijemo desno in po nekaj metrih zagledamo levo nad seboj Planinski dom Rašiške čete . Čas je za počitek in okrepčilo na klopeh pred domom ali pa v prostorni jedilnici, sredi katere kraljuje velik kamin .

Razgledni stolp
Od doma nadaljujemo po široki poti, ki nas po nekaj korakih zložne hoje mimo radijske nadzorne postaje Rašica pripelje na 647 m visok Vrh Staneta Kosca, kjer stoji razgledni stolp , tik ob njem pa spominsko obeležje narodnemu heroju Stanetu Koscu in trigonometrično znamenje. Ob lepem vremenu se je seveda treba obvezno povzpeti na prostoren in odlično varovan razgledni stolp, ki nas s svojimi 17 m višine dvigne nad drevesa in za trud nagradi s čudovitim razgledom na Kamniško-Savinjske Alpe , Karavanke in Julijske Alpe , Posavsko hribovje, Ljubljansko kotlino in čez Krim vse do Snežnika . Prvotni stolp je bil zgrajen leta 1957 v spomin na ustanovitev Kamniškega bataljona, o čemer priča tudi spominska plošča , pritrjena na stolpni konstrukciji.

Zgornje Dobeno
Od stolpa se po markirani gozdni poti odpravimo proti Mengeški koči. Spustimo se po pobočju do križišča poti. Desna pot vodi na Dobeno oz. Mengeško kočo , mi pa nadaljujemo pot naravnost navkreber po Grebenski poti proti vrhu Rašice, kjer pri naslednji smerni tabli zavijemo desno navzdol . Sledimo markacijam in čez nekaj časa pridemo do makadamske ceste. Tu zavijemo desno in po približno pol kilometra ob levem ovinku zagledamo smerno tablo, ki kaže pot na Rašico . Sledimo tabli in gremo v klanec kakšnih 100 m, nato pa pri drevesu, na katerem sta narisani puščici, zavijemo levo po markirani poti do naslednjega križišča in oznak na drevesu , kjer spet zavijemo levo proti Dobenu in kmalu pridemo do gozdnega roba. Nato prečkamo travnik , gremo mimo kmetije do asfaltirane ceste skozi Dobeno , kjer se nam odpre lep razgled na Domžale in Posavsko hribovje . Na Dobenem sta dve dobri gostilni, ki vabita obiskovalce na dobrote domače kuhinje. V tem primeru zavijemo levo po cesti v dolino, sicer pa desno v klanec po cesti in nato pri smerni tabli spet v gozd, kjer se po dobrih 20 minutah približamo Vrhu Staneta Kosca in pred priključkom gozdne ceste iz Rašice zavijemo levo na gozdno pot, od koder se bomo pri poseki pod planinskim domom spustili čez Reber v Rašico.

Proti Rašici
Pot čez Reber je strma in varovana z jeklenicami . V suhem vremenu pri spustu ni težav. Čisto drugače je takrat, ko zapade sneg ali pa je na poti žled. Brez ustrezne pohodniške opreme (tudi derez) in previdnosti se na ta del poti ni podati, saj je nevarnost zdrsa velika. Takrat se je bolje spustiti v Rašico po udobnejši gozdni cesti. Na sredini poti si je celo sam hudič postavil svoj kamniti naslonjač . Hitro se spustimo proti Rašici. Pri dveh vodohranih zavijemo desno in že smo v vasi. Pot nadaljujemo po asfaltirani cesti do križišča pri kapelici in cerkvi Sv. križa . Tu zavijemo desno navzdol proti izhodišču. Rašica je bila tudi prva slovenska vas, ki jo je na našem ozemlju požgal okupator v drugi svetovni vojni. Na ta tragični dogodek opozarja spomenik , ki stoji ob cesti v Srednje Gameljne na južnem delu vasi.

Rašica
Gručasta vas leži na prisojnem pobočju enako imenovanega hriba na severnem robu Ljubljanskega polja na 430 m nadmorske višine. Kraj je bil prvič omenjen leta 1260.
Rašico so leta 1941 zasedli Nemci. Prebivalci so se kmalu pridružili narodnoosvobodilnemu gibanju. Že 24. julija 1941 je bila v rašiških gozdovih ustanovljena Rašiška četa, ki je delovala vse do Domžal, Kamnika in Kranja. Partizansko gibanje se je tako razmahnilo, da je bil 17. avgusta 1941 na vrhu Rašice ustanovljen Kamniški bataljon. Ker so Rašičani podpirali NOB, so Nemci 20. septembra 1941 vas do tal požgali, prebivalce pa izselili na Hrvaško. Rašica je bila prva slovenska vas, ki so jo tako razdejali nemški okupatorji.
Vas je bila po vojni obnovljena, v zadnjih letih pa je bilo zgrajenih tudi precej novih hiš. Večina prebivalcev je zaposlenih v Ljubljani, kmetov je le še nekaj. Kraj in vrh Rašice sta priljubljena izletniška točka Ljubljančanov.

Spomenik, posvečen požigu Rašice
Spomenik na hribčku nad cesto iz Gameljn tik pred vasjo priča o požigu vasi med drugo svetovno vojno.

Spominska plošča izgnancem iz vasi
V spomin na izgon domačinov iz vasi med drugo svetovno vojno priča spominska plošča na gasilskem domu v Rašici.

Spominsko obeležje narodnemu heroju Stanetu Koscu
Na vrhu Rašice je bil 21. 9. 1958 postavljen spomenik v spomin domačinu iz Rašice Stanetu Koscu, prvemu komandirju Rašiške čete, po katerem je tudi poimenovan vrh Rašice.

Zgornje Dobeno
Dobeno nad Mengšem je kraj, ki ima kmečko-turistični značaj. Naselje se širi in nekdaj samo priložnostni prebivalci počitniških hišic postajajo vse pogosteje stalni krajani Dobena, kjer je danes že čez sto hiš. Območje Dobena je precej hribovito, zato nekateri še redki tamkajšnji kmetje težko obdelujejo zemljo. Kraj je zelo privlačna izletniška točka za mnoge pohodnike, kolesarje in ljubitelje kmečkega turizma, znanega po vse bogatejši in skrbnejši ponudbi. Posebno veliko obiskovalcev obišče Dobeno spomladi in jeseni. Naselje je privlačno zaradi neokrnjene narave, čistega zraka, lepega razgleda, veliko urejenih pešpoti in seveda Rašiškega stolpa. Nekje sredi poti na vrhu hriba si mimoidoči lahko postrežejo čisto, z rudninami zelo bogato vodo, ki jo vedno pogosteje prihajajo točit tudi v večjih količinah in jo odnašajo s seboj. Na Dobenem obiskovalci zlahka najdejo tudi kmečki turizem in gostilne, kjer jih čaka vse bogatejša in skrbnejša ponudba.

Cerkev Svetega križa v Rašici
Cerkev Svetega križa je bila prvič omenjena leta 1526. Prvotna cerkev v gotskem slogu je bila v 17. in 18. stol. predelana in barokizirana. V prvi svetovni vojni je leta 1917 ta cerkev v vojne namene oddala dva zvona, ostal je le srednji iz leta 1778, težak 168 kg. Leta 1924 je dobila cerkev dva nova bakrena zvona. Med drugo svetovno vojno so jo Nemci požgali hkrati z vasjo. Cerkev je bila do prve obnove leta 1968 ruševina, ostal je le zvonik. Zvonove so rešili prebivalci vasi Dobeno in so jih do obnove tudi hranili.
Dokončno je bila obnovljena leta 1989, o čemer priča tudi bakrena plošča pred vhodom v cerkev.

Kras in jame na Rašici
Na Rašici je veliko kraških jam. Tukaj je registriranih devet jam, ki niso odprte za javnost. Skupna dolžina rovov jam na Rašici je 319 m in skupna globina 110 metrov. S svojimi dimenzijami izstopa Brezno 1 pri Dovčarju, ki je tudi največja in najgloblja jama v občini. Rašiške jame gostijo razne živalske vrste, ki so prilagojene okolju z manj svetlobe in se v podzemlju zadržujejo večji del življenja (jamski pajek), ali pa le živali, ki prebivajo v jamah le občasno (netopirji, jamske kobilice, polži ipd.).
Obširno in zanimivo strokovno gradivo o jamskem svetu v Mestni občini Ljubljana, iz katerega so povzeti navedeni podatki, je leta 2009 pripravilo Društvo za raziskovanje jam Ljubljana. Društvo je leta 2010 praznovalo 100-letnico neprekinjenega raziskovalnega dela.

Sledovi iz davnine
Okoliš Črnuč je bil poseljen že v prazgodovini. Bivališč je bilo veliko, najstarejša, iz mlajše kamene dobe, bi lahko iskali v jami Zidanici, ki je na Rebri nad vasjo Rašica, pod hribom Gobnikom je stalo gradišče in na prelazu verjetno pokopališče, kar strokovnjaki postavljajo v starejšo železno dobo.

Planinski dom Rašiške čete
Ta dom je planinska postojanka tik pod vrhom Rašice. Dom upravlja Planinsko društvo Rašica in je odprt vsak dan v tednu, razen ob ponedeljkih in torkih. V domu ponujajo brezalkoholne in alkoholne pijače, preste, narezke, klobase, enolončnice in razne sladice. Organizirajo tudi vodene izlete na Rašico z njihovimi planinskimi vodniki, zelo zanimiv je pohod z baklami. Planinski dom je tudi edini v Mestni občini Ljubljana.

Izletniška kmetija Pri Španu
Izletniška kmetija je v samem središču vasi Rašica, kjer je mogoče pojesti dobro in zdravo hrano, zlasti jedi, ki so jih mestni jedilniki pozabili. V ponudbi imajo predvsem kosila, obare, žgance, koline (v sezoni), domači kruh, jabolčni zavitek, potice, krofe itd. Mogoče se je popeljati tudi s kočijo.

Dobenski hram
Dobenski hram je dokaj nova, domača, prijetna gostilna na Zgornjem Dobenu. V hramu vam pripravijo razna praznovanja, rojstnodnevne zabave, obletnice, poroke ... Lahko pridete na kosilo, večerjate ali pa samo posedite ob kavici v domačem okolju oz. na terasi sredi prelepe narave in se predajate sončnim žarkom, medtem ko je dolina ovita v sivo meglo. V jedilnici med drugim lahko uživate tudi ob ogledu stalne galerije slik umetnice z Dobena. Izredno pestra ponudba jedi in pijače zadovolji še tako izbirčnega gosta.

Kmečki turizem Blaž
Kmečki turizem Blaž na Zgornjem Dobenu ima že dolgoletno tradicijo in tam zagotovo zadovoljite svoje gurmanske užitke ob vsaki priložnosti. Obvezno je treba poskusiti štruklje! Z velike zunanje terase se razprostira lep razgled na Trzin in Ljubljano. Na račun pridejo tudi otroci, ki se lahko poigrajo na zunanjih igralih ali pa si z navdušenjem ogledajo domače živali na kmetiji.

Razgledni stolp
Najprivlačnejša točka naše poti je nedvomno 17 m visok razgledni stolp na 647 m visokem Vrhu Staneta Kosca, s katerega je ob jasnih dneh čudovit razgled na vse strani od Julijskih Alp na zahodu do Posavskega hribovja na vzhodu in od Kamniško-Savinjskih Alp na severu do Snežnika na jugu. Vrh Rašice leži le dobrih tristo metrov više od središča Ljubljane, toda na razglednem stolpu imamo občutek, da je razlika veliko večja. Prvotni stolp je bil zgrajen leta 1957 v spomin na ustanovitev Kamniškega bataljona. Pred kratkim je bil obnovljen in se ne maje več, kakor se je stari.

Gorska kolesarska dirka na Dobeno
Kolesarsko društvo Mengeš vsako leto prireja gorsko dirko na Dobeno, ki velja tudi za državno prvenstvo. Start je v Mengšu, proga je dolga 6 km, kolesarji pa premagajo 240 m višinske razlike.

Praznik Dobena
V zadnjem času Turistično društvo Dobeno ponovno oživlja Praznik Dobena, nekoč imenovan Dobenska noč. Ta dogodek ni »skomercializirana« veselica, ampak kulturno obarvan praznik, ki povezuje ljudi s kulturnim programom in stojnicami, opremljenimi z rokodelskimi in umetniškimi izdelki in raznimi kulinaričnimi dobrotami dobenskih gospodinj.