STARI GRAD PODGRAD
Dolžina poti
6,6
Dolžina poti 6,6 km
Časovni obseg poti
01:30
Časovni obseg poti 01:30
Največja strmina vzpona[%]
10
Največja strmina vzpona: 10 %
Največja strmina spusta: 14 %
Povprečna strmina vzpona: 18 %
Dolžina vzponov nad 5%: 2,50 km
Najnižja točka poti: 530 m
Najvišja točka poti: 269 m
Višinska razlika: 564 m
Poraba energije
1470
Poraba energije za moške: 1470 kJ (351 kcal)
Poraba energije za ženske: 1206 kJ (288 kcal)
Težavnost poti
Težavnost poti: Srednje zahtevna
Kvaliteta podlage
Kvaliteta podlage: Gozdna pot
Primerna obutev: Pohodniški čevlji
Kratek opis

Tokrat bomo obiskali Kašeljski hrib in okolico, območje, znano po večstoletni zgodovini. Celo po več tisočletni, če smo natančni, saj je sotočje Ljubljanice in Save omenjeno že v zgodbi o Jazonu in Argonavtih, ki naj bi po teh krajih potovali v davnem 13. stoletju pred našim štetjem. Pa tudi poznejša zgodovina je bogata, da je kaj. Pot je prehodna v večini vremenskih razmer, razen pozimi ob nenadnih močnih snežnih padavinah.

Potek

Zalog – Kašeljski hrib – Debni vrh – Stari Ostrovrharjev grad – Podgrad – Novi Ostrovrharjev grad – Kašeljski hrib – Zalog

Ljubljansko pristanišče
Porekli boste: »Pristanišče!? Kako? Saj Ljubljana vendar nima pristanišča!« A to bo napak. Res je le, da ga nima več. Pred časom ga je imela, in to ne premajhnega. Morja, jasno, niti tedaj ni bilo v bližini, jezero na Barju pa je že davno prej presahnilo, zato so se morali zadovoljiti kar z reko. Ljubljanica se ji reče, pristanišču pa Zalog . Bilo je na približno istem mestu, kjer je danes most prek Ljubljanice v Zalogu. To je prav blizu izhodišča, od koder bomo začeli našo današnjo pot. O pristanišču je več napisanega v nadaljevanju (pri znamenitostih), lahko pa si nekaj o njem preberemo tudi na informacijski tabli . Od njega danes ni ostalo skoraj nič, kako pa je vse skupaj potekalo, si bomo lahko najbolje ogledali na Kašeljskem hribu, kamor smo danes namenjeni. Pot pod noge!

Brez kašlja v hrib
Kašeljski hrib je od mesta ločen z reko Ljubljanico. Če si zaželimo povzpeti se nanj, moramo reko seveda prečkati na kakšnem od mostov. V bližini Zaloga sta samo dva, eden je v Kašlju na cesti proti Sostremu, drugi pa prav v Zalogu na cesti proti Kresnicam . Ta je najprimernejši za uresničitev naše današnje zamisli, čeprav bi lahko prišli do izhodišča tudi prek drugega. Do Zaloga se lahko pripeljemo z avtobusom, kolesom ali avtomobilom. V prvem primeru imamo potem nekoliko daljšo pot, v drugem in tretjem pa lahko pustimo prevozno sredstvo na manjšem makadamskem parkirišču , ki ga zagledamo na desni strani kmalu za mostom prek Ljubljanice, če gremo proti Kresnicam. Parkirišče je namenjeno prav potrebam sprehajalcev in pohodnikov, kolesarjem pa ponuja možnost, da priklenejo kolesa na kolesarska stojala, saj s kolesom naprej ne bo šlo.
Poleg Ljubljanice Kašeljski hrib od mesta ločuje še železniška proga Ljubljana–Zidani most. Tudi to moramo nekako prečkati. Naravnost čez njo ni varno, imamo pa srečo, da nam prav pri parkirišču ljubeznivo ponudi možnost varnega prehoda obokan prepust , skozi katerega pridemo na drugo stran. Potem pa ni več šale. Pot se začne takoj strmo vzpenjati. Označena je bolj slabo, vendar je tako shojena, da ni nobenega dvoma, kam moramo. Pravilo je zelo preprosto: naravnost strmo v hrib. Če jo slučajno uberemo po kakšni prečnici, nič zato. Še pred vrhom grebena nas bo pripeljala nazaj na pravo pot , kajti na koncu se vse stečejo v isto točko. Pot najprej poteka po gozdni vlaki, pozneje pa se zagrize naravnost v pobočje, kjer cikcaka med drevjem in koreninami. Adijo, Kašelj! Mešani gozd skrije poglede proti raztegnjenemu naselju na ježi ob levem bregu Ljubljanice, ki mu rečemo tako. Adijo tudi kašelj! Strmina zagotavlja, da bomo pljuča predihali do zadnjih kotičkov.

Pogledi in razgledi
Proti vrhu se nam zazdi, da se je gozd nekoliko razredčil, vendar se z razgledi kljub temu ne moremo pohvaliti. Še malo, pa se »razredči« tudi strmina. Prispeli smo na greben, kjer nas prijazno pričaka počivališče . Od tod krenemo desno proti Debnemu vrhu. Prijetna grebenska pot nas popelje sprva brez večjih višinskih razlik v bližino vrha, nato pa spet precej strmo na sam vrh. Vmes naletimo na zanimivo znamenje v votlem deblu . Kdo ve, zakaj ga je neki ljudski umetnik umestil prav tja. Končno pridemo na najvišjo točko Kašeljskega hriba (530 m). Nekaj dodatnih metrov pridobimo še z vzponom na leseni razgledni stolp , ki je ravno dovolj visok, da omogoča poglede prek drevesnih vrhov. Ljubljana je pred nami kot na dlani. Ob lepem vremenu razgled obseže poleg Ljubljanske kotline še vse, kar je južno, zahodno in severno od nje. Zelo dobro se vidijo Krim, Nanos, Ratitovec, Triglav, Storžič, Grintavec in Šmarna gora. Še posebno lepo pa je ob sončnem zahodu in ponoči . Razgledni stolp je pokrit s streho, ki ga varuje tudi ob slabšem vremenu, vsekakor pa ob nevihti ni varno vedriti v njem zaradi možnosti udara strele. Na skali pod stolpom je kovinska plošča z označenimi smermi do bližnjih in daljnih vrhov, ki jih je mogoče videti s stolpa. Prav škoda, da je ni na stolpu, saj bi nam tam še bolj koristila.

Grad na Ostrem vrhu
Kar nekaj časa potrebujemo, da se naužijemo razgledov s stolpa – zlasti če smo prišli prvič. Nato sestopimo in nadaljujemo pot po grebenu v vzhodni smeri . Po slabih 50 m poiščemo pot, ki se odcepi levo navzdol. Po njej se spustimo pod vrh, približno tam, kjer smo se naprej grede vzpenjali. Po široki poti nadaljujemo slabih 10 minut (okoli 500 m), dokler ne dosežemo mesta, kjer se ožja, a dobro uhojena pot odcepi desno proti Staremu gradu. Spustimo se na vzhodno stran grebena Kašeljskega hriba, znanega po gosti podrasti, ki jo v glavnem sestavljajo same borovnice. Rastišče jim izredno prija. Grmiči so visoki do kolen in več, nekatere rastline pa tvorijo že prava olesenela stebla, skoraj za mezinec debela. Seveda je tudi sadežev obilo, pa še sklanjati se ni treba preveč, da jih dosežemo. Sledimo poti ter tu in tam uberemo kakšno borovnico, ko nenadoma zagledamo pred seboj počivališče (dve klopci in miza), malo naprej pa veliko okroglo kamnito ploščo z luknjo na sredini . Le kaj naj bi to bilo, tako visoko na hribu? Hm, podobno je mlinskemu kamnu. Da, uganili ste! Res je mlinski kamen, ki na tem mestu simbolizira spomin na davno minule čase, ko je v bližini še deloval kamnolom, kjer so pridobivali to mlinsko orodje. Kašeljski hrib ima nasploh bogato zgodovino in pravkar se bližamo mestu, ki je morda še največ prispevalo k temu: Stari grad na Ostrem vrhu. Legenda iz proze, pesmi in pravljic. V Turjaški Rozamundi ga omenja celo Prešeren. Kratka, a strma pot nas popelje prav do njegovih ruševin. Ohranjenega je še nekaj zidovja osrednjega stolpa , vse drugo pa je že davno porušeno. Spustimo se po isti poti, nato pa pri prej navedenem mlinskem kamnu zavijemo desno na širšo pot proti zahodu. Manj kot 100 m za tem se znajdemo na križišču, kjer gozdna cesta zavije desno navzdol proti dolini (je označena). Pot nas pelje pod gradom, kjer je na površini precej razmetanega kamenja, ki malo spominja na ledeniško moreno . Mogoče je, da izvira iz ruševin Starega gradu. Večina je kremenovega konglomerata, kamnine, ki so jo uporabljali predvsem za zidavo, iz posebno dobrih kosov pa so izrezovali tudi mlinske kamne. Mimo posameznih večjih skal nenavadnih oblik napredujemo proti dolini, kjer poiščemo pot levo po robu travnika . Ta nas usmeri proti nekdanji tovarni Arbo in naselju Podgrad.

Podgrad na kvadrat
Še preden pridemo do tja, se znajdemo na obračališču gozdne poti . Če bi šli naravnost po dolini, bi prišli v Podgrad. Pred tem bi prečkali še napajalni vodni kanal, ki iz reke Besnice dovaja vodo elektrarni v tovarni Arbo. Nekoč je ob njem stal drevored smrek, a je z njimi opravil lubadar. Naj samo omenimo: tovarna, ki jo danes poznamo pod imenom Arbo, je bila kot delniška družba ustanovljena leta 1854. Večinski delničar je bil grof Attems. Proizvajala je gorilni špirit, razna tehnična olja in firnež. Pozneje se je iz nje razvila kemična tovarna Kansky, po drugi svetovni vojni pa kemična industrija Arbo. V zgodnjem času svojega delovanja je bila tovarna tehnološko zelo napredna, saj je za pogon strojev izkoriščala vodno silo Besnice, že pred prvo svetovno vojno pa se je ponašala celo z lastno elektrarno. Delovala je do leta 2001, ko je končala v stečaju predvsem zaradi izgube jugoslovanskega tržišča. Kogar zanima, kako je nekdanja tovarna videti danes, naj se napoti po spodnji cesti do asfalta in skozi ožino pri elektrarni, nato pa pokuka na dvorišče . Tu se začne naselje Podgrad, za katerega se moramo strinjati, da si res zasluži svoje ime – dobesedno pod dvema gradovoma je. Nekako Pod-pod-grad ali Podgrad na kvadrat.

Rezidenca
Tisti, bolj kulturno usmerjeni, in tisti, ki jim je že sam današnji sprehod dovolj dober namen, si ne bodo šli ogledovat zapuščene tovarne, temveč bodo na obračališču poiskali gozdno cesto, ki zavije v breg in nas čez nekaj minut hoje pripelje do novega gradu Osterberg. Domačini mu pravijo samo »Grad« in ga tako ločijo od »Starega gradu«, ki smo ga obiskali malo prej. Ko pridemo do tja, spoznamo, da je beseda grad v tem primeru čisto pretiravanje. Morda je nekoč ta zgradba res bila grad, a stavba, kakršno vidimo danes , spominja bolj na podeželsko vilo kot pa na utrjeno domovanje graščakov. Niti ni posebno stara, saj izvira iz konca 18. stoletja, čeprav je res postavljena na temeljih neke starejše stavbe. Druga imena, ki se zanjo še uporabljajo, so »Rdeči grad«, »Povšetov grad« in »Vila Kansky«. Vsako od njih ima zgodovinsko podlago, a danes nobeno ni več primerno za uporabo. Pred več stoletji je na tem mestu stal utrjen grad Osterberg, toda prebivalci so ga zapustili in se preselili v dolino. Grad je propadal, dokler dolski graščak Erberg na ruševinah ni postavil manjše počitniške vile. Pri tem je za eno steno uporabil kar del starega grajskega zidu. Pozneje je ob vili postavil še oskrbnikovo hišico . Posest je menjavala lastnike, ti pa so jo oblikovali po lastnem okusu. Med najpomembnejšimi lastniki so bili Franc Povše (deželni poslanec) in zakonca Kansky. Od teh izvirata tudi ljudski imeni »Povšetov grad« in »Vila Kansky«. Tretje ime, »Rdeči grad«, se je prijelo, ker je imela vila v Erbergovih časih rdečkasto obarvano fasado. Bila pa je tudi majhna, zato sta jo zadnja lastnika, zakonca Kansky, v tridesetih letih 20. stoletja temeljito predelala. Tlorisno sta jo povečala za še enkrat, v višino pa nadzidala za dve nadstropji. Pri tem sta ponovno uporabila del prvotnega grajskega zidu tako, da sta vilo dogradila na njegovi vzhodni strani, hkrati pa pustila, da odlomljeni del kot spomenik štrli iz fasade. Vila je naseljena, vendar ne daje gostoljubnega vtisa. Na informacijski tabli piše, da je dostop celo prepovedan.

Povratni sprehod
Čeprav ima lepo izpostavljeno lego, danes »Grad« ni prav razgleden, ker ga obrašča visoko drevje. Kljub temu lahko med vejevjem tu in tam ujamemo pogled proti sotočju in na Ljubljansko kotlino. Enako ne-razgledna bo tudi naša pot na povratku, za katerega se odločimo, ko si ogledamo ta grad. Eno samo možnost imamo na izbiro, to je pot, ki po grebenu vodi proti Debnemu vrhu. Skoraj bi ji lahko rekli cesta , tako je lepo vzdrževana, vendar je za današnji promet nekoliko preozka. Nam to kar ustreza, zato hitro napredujemo proti počivališču, ki ga že poznamo z začetka poti. Če dvomimo, gremo po desni poti, čeprav je leva širša. S počivališča se odpravimo navzdol po isti strmini, po kateri smo do njega tudi prišli. Tokrat nam ni treba uporabljati gozdne vlake, ampak si lahko privoščimo bližnjico naravnost navzdol. Seveda je strmejša, a hkrati nekoliko krajša od prvotne poti. Oprijemamo se debel in vej ter pazimo, da ne zdrsnemo. Ko zagledamo železnico in hišo ob njej, zavijemo levo in se priključimo stezi, ki skozi podhod pod progo pripelje do parkirišča, na katerem smo začeli današnjo pot.

Preživeli smo prijetno popoldne na obisku krajev z izjemno bogato zgodovino. Ni bilo predaleč in tudi prenaporno ne. Če se bomo še vrnili, si bomo prihodnjič morda privoščili Ostrovrharjevo pot, ki poteka po istih krajih, a nekoliko drugače. Ali pa bomo obrnili smer in si za izhodišče izbrali zgoraj navedeno gozdno obračališče za tovarno Arbo, s čimer se bomo izognili strmini zahodnih pobočij Kašeljskega hriba.

Stari grad (Stari Osterberg)
Najnovejše raziskave (Grilc, 2005) kažejo, da je bila na izpostavljenem in lahko branljivem vrhu (446 m) nekoč utrdba, ki je branila hrbet gradu na drugi vzpetini nad sotočjem. Dobro utrjena, a majhna, naj ne bi bila primerna za bivanje graščakov in vodenje posestva. Postavili naj bi jo že zelo zgodaj, morda celo že v 11. stoletju. Nato je bila zelo koristna v času turških vpadov, pozneje, ko je nevarnost ponehala, pa ni bila več potrebna in so jo opustili. Morda so jo za tem uporabljali še za začasno nastanitev delavcev, ki so v bližnjem kamnolomu klesali mlinske kamne. Na to vsaj spominjajo ostanki strešne opeke in omet na delu ohranjenega zidu mlajšega izvora. Izmera obstoječih ruševin pokaže, da je bila zunanja tlorisna velikost stavbe 13,5 x 7,5 m in to pomeni približno 70 m2 neto površine v dveh prostorih, kar je res malo. Debelina zidu spodaj je znašala okoli 80 cm, zgoraj pa 60 cm, zato pri tedanji tehnologiji gradnje tudi prav visoka ni mogla biti. Imela je lahko največ eno do dve nadstropji in morda še leseno nadgradnjo. Južni del je bil podkleten, severni pa zidan na raščeno skalo, ki je tedaj predstavljala vrh hriba. Na dostopu je imela suh obrambni jarek, prek katerega je vodil dvižni most.

Grad (Novi Osterberg, Povšetov grad, Vila Kansky, Rdeči grad)
Gre najverjetneje za lokacijo prvotnega gradu Osterberg, od česar koli že to ime izvira. Po Valvazorju naj bi utrdbo postavili davnega leta 1015, vendar to ni potrjeno nikjer drugje. Pozneje so jo predelali v pristavo, ki pa so jo zaradi dotrajanosti in neprimerne lege na hribu po letu 1562 opustili in se preselili v nižino. Stavba je začela nezadržno propadati. Kot ruševino jo prikazuje že Valvasor v Slavi Vojvodine Kranjske (slika v Slavi je nastala pred letom 1679). Rešil jo je šele dolski graščak Jožef Kalasanc Erberg, ki je stare zidove podrl ter leta 1789 na istem mestu zgradil enonadstropno vilo z enokapno streho in slemenom, naslonjenim na edini še ohranjeni zid starega gradu. Vila je majhna, saj je merila komaj 10 x 5 m. Zaradi rdečkastega pročelja so ji domačini pravili »Rdeči grad«. Leta 1822 je Erberg južno od nje dozidal še oskrbnikovo hišico, vanjo pa vgradil kamnite topovske krogle, ostanke modre keramike (oboje verjetno iz ruševin prvotnega gradu) ter del rimskega nagrobnika, najverjetneje prinesenega iz doline. Posest je pozneje zamenjala več lastnikov, od katerih je treba omeniti dva: Franca Povšeta (direktorja kmetijske šole v Gorici in poznejšega deželnega poslanca) ter družino Kansky (lastnico kemične tovarne v Podgradu). Povše je vilo popravil in v njej večkrat preživel počitnice, zato se je je prijelo ime Povšetov grad, družina Kansky, ki jo je kupila leta 1932, pa se je lotila temeljite prezidave. Vilo je močno povečala: tlorisno za približno še enkrat, višinsko pa za dve nadstropji. Prejšnji vzhodni zid vile, ki je izviral še iz prvotnega gradu, je tako postal osrednji zid nove stavbe. S tem je streha dobila še vzhodno polovico in postala dvokapna. Tudi Kanskyjevi so, podobno kot Erberg, ohranili del prvotnega zidu, ki še danes štrli iz severnega pročelja. Vila se danes uporablja za stanovanjske namene.

Podgrad
Podgrad je naselje na koncu Besniške doline. Zelo staro je, vendar se v zgodovini nikoli ni imenovalo s tem imenom, čeprav je očitno, od kod izvira. Vedno se je omenjalo le skupaj z gradom, kar kaže, da je bodisi nastalo hkrati z njim bodisi da sprva ni premoglo več kot le ene kmetije (ki pa je že imela svoje ime). K posestvu Osterberg so poleg Podgrada spadala še naselja Gostinca, Gradovlje, Podgorje, Zalog, Kašelj in Lipoglav, ribiške kmetije ob Savi in Ljubljanici, lovske kmetije v Jančah in mlini na Besnici.

Kašeljski hrib
Kašeljski hrib, ki na vzhodu omejuje Ljubljansko kotlino, je že od nekdaj razmejeval posamična gospostva in celo pokrajine. V Valvasorjevih časih je po njem potekala meja med vojvodinama Kranjsko in Dolenjsko, v času Ilirskih provinc so tod potekali boji med Francozi in Avstrijci, v drugi svetovni vojni pa je Kašeljski hrib razmejeval nemško in italijansko okupacijsko območje.

Pristanišče v Zalogu
V srednjem veku niso poznali daljinskih cest. Kjer koli je bilo mogoče, so za prevoz tovora uporabljali vodne povezave. Ena od pomembnih rečnih poti je potekala po Savi in Donavi vse do Črnega morja. Sava je bila navzgor plovna do Zaloga, kjer so zgradili večje rečno pristanišče. Ladje so proti toku vlekli z brega in sicer ročno, posadka pa je ladjo usmerjala tako, da se je izogibala nevarnim mestom. Ladjo je lahko vleklo tudi do 30 ljudi. Ko se je obseg rečnega prometa povečal, so ob Savi zgradili tlakovane poti, po katerih je bilo mogoče vleči ladje z volovsko vprego. Te poti so deloma še ohranjene. Strugo so poglobili leta 1779, hkrati pa zgradili pristajalni pomol, pretovorno dvigalo, navigacijski urad, skladišča in druge stavbe. Pristanišče je bilo tako veliko, da so v njem lahko pristajale do 30 m dolge ladje, ki so nosile po 60 ton tovora. Večina jih je bila sicer manjših, nosilnosti okoli 10 ton. V najboljših časih je dnevno v Zalogu pristalo povprečno po deset ladij, pretovorili pa so prek 100 ton tovora, ki so ga vozili naprej s težkimi vozovi. Posel je tako cvetel, da je bilo od Zaloga do Ljubljane kar 11 furmanskih gostiln, čeprav razdalja ni posebno velika. Zaton zaloškega pristanišča se je začel, ko je bila zgrajena Južna železnica, ki je Dunaj povezala s Trstom. Prvi vlak je v Ljubljano pripeljal 18. 8. 1849, na cesarjev rojstni dan. Kmalu je železnica prevzela večino tovora, ki so ga prej prevažale ladje. Pristaniška dejavnost se je iz Zaloga preselila v Zidani Most. V Zalogu je zadnja velika ladja pristala leta 1856. Ko so leta 1862 zgradili še železnico Zidani Most–Zagreb, so začeli opuščati tudi pristanišče v Zidanem Mostu, tisto v Zalogu pa je povsem zamrlo.

Sotočje Save in Ljubljanice
Pravzaprav gre za trotočje, saj se skoraj v isti točki stekajo Sava, Ljubljanica in Kamniška Bistrica. Nekoč se je z njimi družila še Besnica, a po obsežnih regulacijskih delih so Savo in Ljubljanico preusmerili v zdajšnji strugi, Besnica pa je ostala, kjer je. Zato se danes steka v Ljubljanico. Regulacijska dela so bila nadaljevanje ureditvenih del za preprečevanje poplav v Ljubljani, ki jih je začel Gabrijel Gruber, dokončal pa Jožef Šemerl, njegov učenec. Z izravnavo struge reke Save in z ureditvijo pritokov vanjo pod ostrim kotom se je njena prepustna sposobnost močno povečala. Hkrati so pridobili dovolj globoko plovno pot po Ljubljanici vse do Zaloga. Sotočje samo je sicer znamenito še po nečem: omenjeno je namreč v zgodbi o Jazonu in argonavtih, ki ima zgodovinske temelje in naj bi se dogajala v 13. stoletje pred našim štetjem.

Iz časa spopadov med Avstrijci in Francozi z začetka 19. stoletja je znana zgodba, kako je avstrijsko topništvo, ki je s Kašeljskega hriba nažigalo po Francozih v Zalogu, s pomočjo natakarice iz ene od zaloških gostiln ubilo nekega francoskega častnika in zato so se Francozi umaknili.

Strmina zahodnega pobočja Kašeljskega hriba je naporna. Ponekod se je treba oprijemati dreves in vej. Plezanje po ostankih Starega gradu je nevarno – kamni izpadajo iz zidu, ki se lahko celo poruši.
Novi grad se zdaj uporablja za stanovanje. Na bližnji informacijski tabli preberemo, da obiski niso zaželeni.