POLHOGRAJSKA NOGA
45,8
Poraba energije za ženske: 5803 kJ (1386 kcal)
Težavnost poti: Zelo zahtevna
Kvaliteta podlage: Mešanica
Primerno kolo: Treking kolo

Zelo privlačna in zahtevna pot prek Polhograjskih Dolomitov od Ljubljanskega barja do Sorškega polja in nazaj. Poteka po eni najlepših gričevnatih pokrajin v Sloveniji. Edinstvena je zaradi čudovitih razgledov, še zlasti v popoldanskem času. Poleg razgledov lahko potešimo svojo lakoto še z opazovanjem bogate flore (predvsem travnikov z veliko različnostjo travnih cvetlic), kulturnih posebnosti, znana pa je tudi po kulinaričnih dobrotah, ki jih ponujajo številne gostilne ob naši poti.

Dolgi most – Kozarje – Dobrova – Šujica – Stranska vas – Toško Čelo – Topol – Tehovec – Studenčice – Žlebe – Preska – Medno – Stanežiče – Dvor – Gunclje – Šentvid – Pržan – Podutik – Vrhovci – Vič – Dolgi most

Park + ride
Turo začnemo na parkirišču P + R pri Dolgem mostu na Viču, kjer lahko varno pustimo svojega motornega prijatelja in presedlamo na aluminijastega konjička na nožni pogon. Tu je tudi končna postaja mestnega avtobusa št. 6.
Odpeljemo se po stari cesti proti Vrhniki in kmalu po drugem avtocestnem nadvozu zavijemo desno na Cesto na Ključ. Tu ni kolesarske steze, a cesta ni preveč prometna. Konča se v križišču, kjer zavijemo levo proti Dobrovi. Malo pred križiščem se odpre pogled na grad Bokalce, o katerem pa več pozneje. Nadaljujemo proti Dobrovi in mimo nje do Šujice, kjer pri okrepčevalnici Pr' Prek zavijemo desno proti Šentvidu. Mimo njiv prikolesarimo do roba Stranske vasi, nad katero se dviga hrib Utik , po katerem je dobilo ime naselje Podutik na severni strani.

Tošč in njegovo čelo
Do sem je šlo vse lepo po ravnem, tu pa se začnejo vzponi. Na začetku gre še kar zlagoma, malo težje je na serpentinah, a te so že blizu Prevale, kjer se vzpon začasno konča. Na Prevali zavijemo levo proti Toškemu Čelu in po asfaltirani cesti sprva položno, nato pa vedno bolj strmo napredujemo proti Toškemu Čelu. Cesta, ki vseskozi poteka skozi gozd, je ob koncih tedna zelo obljudena, na njej je veliko sprehajalcev, kolesarjev in avtomobilov. Ko dosežemo Toško Čelo , si lahko v gostišču Bitenc , privoščimo osvežitev, saj je strmine začasno konec.
S Toškega Čela napredujemo proti Topolu skozi krajinski park Polhograjski Dolomiti , razglašen leta 1974. Cesta se zoži in asfalt zamenja lepo vzdrževan makadam . Sprva se spuščamo, kar velja izkoristiti in si nabrati nekaj zaleta, kajti kmalu sledi strm klanec s precej poškodovanim voziščem. Potem pa spet nekaj spusta in spet klanec in tako naprej. Ko dosežemo greben, se cesta prevesi in začno se odpirati pogledi proti osrednjemu delu Polhograjskih Dolomitov. Njihovo ime je združeno iz imena upravnega centra (Polhov Gradec) in kamnine, ki jih tvori (dolomit). Da so pravilno imenovani, nas spomnijo kamnolomi ob cesti, kjer kopljejo pesek za vzdrževanje cest. Gre za dolomit (kalcijev magnezijev karbonat), ki je sedimentna kamnina, nastala v morjih.

Katarina
Cesta se spušča do začetka naselja Topol. Prvotno ime kraja je bilo Sv. Katarina nad Medvodami. V Topol so ga preimenovali leta 1955, vendar večina še danes govori o Katarini.
Preden dosežemo začetek naselja, se na desni odpre pogled na hrib Jetrbenk (774 m) z značilno stožčasto obliko. Skozi naselje Topol pridemo do križišča z glavno cesto (738 m), kjer zavijemo desno navzgor. Peljemo se mimo cerkve sv. Katarine , , pa tudi, če hočemo obiskati grad Jetrbenk, je to prava smer. Topol je turistično zelo obiskan, saj je odlično izhodišče in cilj , zato ni čudno, da majhno naselje premore toliko gostiln. Pot nadaljujemo po strmi asfaltirani cesti mimo gostiln Pr'Jur in Na vihri proti severu (smer Tehovec). Če nismo obiskali gostilne Dobnikar , , imamo zdaj še dve priložnosti, da se okrepčamo ali odžejamo pred spustom proti dolini.

... in Jakob
Za gostilno Na vihri se asfalt spet konča in nadaljuje se lepo vzdrževan makadam . Takoj ko pridemo iz gozda, se pri zaselku odpre čudovit pogled na idilično cerkvico sv. Jakoba, ki čepi na vrhu priostrenega hriba . To ni tista pod Jetrbenkom, čeprav nosi enako ime. Če imamo dovolj časa, si privoščimo obisk cerkvice, res je vredno truda. Pot do cerkvice je sicer prevozna, vendar je bolj prav, da kolo pustimo ob vznožju in se proti vrhu odpravimo peš. Tako ne bomo vznemirjali številnih sprehajalcev. Cerkvica sv. Jakoba na 806 metrov visokem istoimenskem vrhu izvira iz 17. stoletja. V potresu leta 1895 je bila močno poškodovana in leta 1898 na novo pozidana. Vračamo se po isti poti.

Dvojni razgledi ,
Nadaljujemo spust in se pri odcepu proti Brezovici usmerimo naravnost proti Tehovcu . Pot vseskozi poteka v rahlem spustu proti cerkvici sv. Florijana v Tehovcu , prvič omenjeni leta 1548. Pri cerkvi je tudi zanimivo znamenje, ki so ga postavili lovci v spomin na tovariše . Skozi naselje nadaljujemo po strmem pobočju. Prostora za cesto je malo, za hiše pa še manj, zato poteka cesta ponekod dobesedno prek dvorišč in mimo vhodnih vrat. Spust se nadaljuje, in ko so zadnje hiše že mimo, v daljavi opazimo cerkveno zgradbo sredi gozda. To je cerkev sv. Marjete v Žlebeh , nad katero se pne že navedeni Jetrbenk. Sv. Marjeto upodabljajo s premaganim zmajem ob nogah, zato ni čudno, da so cerkev, posvečeno njej, postavili prav na mestu, kjer je bilo nekoč prazgodovinsko gradišče. Kot da bi šlo za simbolično zmago vere nad poganstvom.

Proti Sorškemu polju
Iz gozda pridemo do naselja Studenčice, skozi katerega nas cesta v ovinkih pripelje v dolino. Ko prispemo v dolino, pa pozor! Tik za tablo, ki označuje konec naselja »Studenčice« , zavijemo desno v gozd na ozko asfaltirano cesto s slabo vidno oznako »Žlebe«. Gremo skozi gozd in nekoliko navzgor, dokler ne pridemo do desne serpentine, kjer se odcepimo levo na makadamsko cesto, naravnost proti hišam (proti severu). Nadaljujemo mimo hiš in po prijetnem gozdu, dokler ne pridemo do križišča z drugo, širšo makadamsko cesto. Tu zavijemo levo in se spustimo skozi kakšen kilometer gozda. Nenadoma se gozd konča. Zagledamo Sorško polje in naselje Preska , . Zdi se, kot da bi zapeljali iz predora . Spet je asfalt, spustimo se do osnovne šole, zavijemo močno desno proti vzhodu, nato pa prek parkirišča na spodnjo cesto. Vozimo desno. Na Sorškem polju smo.

Končno ravnina
Mimo Osemenjevalnega centra Preska zapeljemo proti rekreacijskemu območju, kjer se cesta zoži in postane makadamska . Veliko je sprehajalcev in rekreativcev – zato previdno. Nekje na sredi travnikov zagledamo ob cesti dve veliki lipi, med katerima stoji kapelica, delo mojstra Plečnika , . Vsekakor si jo je vredno ogledati. Zanimivi so tudi pogledi na Šmarno goro, ki je edini osamelec v vidnem polju in je ne moremo zgrešiti. Pravzaprav gre za drugi vrh, imenovan Grmada , saj prvi, Šmarna gora, od tod ni viden. Na spodnjih pobočjih opazimo skalne pečine, ki razveseljujejo plezalce (Turnc).
Po makadamski cesti nadaljujemo do naselja Seničica , kjer se naša pot priključi na asfaltirano cesto iz Žleb. Tu vozimo levo in v spustu nadaljujemo proti Mednemu. Ko se približamo železniški progi, tik pred prvo hišo zavijemo desno prek mostu . Sledi manjši klanec in že smo pri Hotelu Medno , kjer si lahko privoščimo osvežitev. Če nam ni do tega, nadaljujemo mimo hotela proti naselju Medno po gornji oziroma desni poti. Spodnja, leva pot je napačna, ker pripelje na glavno cesto. Skozi naselje nadaljujemo proti Stanežičam . Pot poteka vseskozi naravnost, in da ne bi šlo prehitro, poskrbijo hitrostne ovire. Paziti moramo šele, ko se približamo cerkvi sv. Jakoba , , že tretji s tem imenom.
Za cerkvijo zavijemo desno na ozko kolesarsko pot in po njej do asfaltirane ceste, kjer obrnemo levo proti vzhodu. Vozimo skozi Dvor do Guncelj, na levi je igrišče za ameriški nogomet in vadišče za golf, mi pa v križišču zavijemo desno in do središča Guncelj ni več daleč.
V Guncljah si ogledamo znamenito Krvinovo hišo iz 17. stoletja s kamnitim vhodnim portalom in lepo poslikano fasado. Zanimiva je tudi kapelica , ki je v sredini križišča pred hišo, iz istega časa pa je tudi Rajšpova hiša nekaj metrov vstran.

Mestno obrobje
V križišču zavijemo levo. Počasi (spet grbine) pripeljemo do avtobusnega obračališča proge št. 1 in do semaforiziranega križišča s Celovško. Od tu naprej gremo po urejeni kolesarski stezi do križišča s Cesto Andreja Bitenca. Zavijemo desno najprej nekoliko v klanec in kmalu prečkamo AC Kranj–Ljubljana tik za Šentviškim predorom.
Po Cesti Andreja Bitenca peljemo skozi Pržan, mimo Kamne Gorice in skozi Dolnice do Glinc, kjer zavijemo levo proti Podutiku na Dolniško cesto. Ta del poteka skozi zanimiv drevored starih hruškovih dreves . Pri gasilskem domu, pred spomenikom NOB , zavijemo desno na Kozakovo ulico in peljemo po njej do kamnoloma, kjer, desno ob cesti, stoji stara zidana apnenica . V njej so nekoč pridobivali žgano oziroma »živo« apno.
Pri kamnolomu zavijemo levo na glavno cesto proti Podutiku. Kraj je bil v preteklosti znan po kamnosekih in nekateri delajo še danes. V središču naselja, pri piceriji Etna , zavijemo desno, po kakšnih 250 metrih pa spet levo na Mladinsko ulico.
Po njej nadaljujemo prek travnikov proti Griču . Ob strani pustimo avtocestno bazo in policijsko postajo , in ko pridemo do gozda, moramo malo pred semaforiziranim križiščem zaviti desno v gozd proti zahodu, takoj nato pa spet levo. Asfaltirana cesta je zelo ozka in precej strma, zato pazimo na avtomobile. Ko pridemo do vrha, zagledamo trgovski center Lesnina Brdo in dom za starejše občane , pred njima pa krožišče. Pot gre kar mimo njega proti jugu.

Bokalce
Cesta se prevesi in pred seboj zagledamo grad Bokalce , . Pod njim zavijemo levo na Cesto na Vrhovce in v podvozu pod avtocesto nadaljujemo mimo gostilne Pečarič . Če imamo težave s kolesom, lahko poiščemo pomoč v kolesarskem servisu v neposredni bližini. Cesta je manj prometna kot vzporedna Cesta Dolomitskega odreda in po njej kmalu pripeljemo do picerije Origano , naprej levo po enosmerni Cesti na Vrhovce do gostilne Žabar , . Le kratka pot in prehod čez železniško progo nas loči od Tržaške ceste, kjer se po kolesarski stezi pripeljemo na izhodišče P + R pri Dolgem mostu.

Naužili smo se čudovitih pogledov in nadihali svežega zraka, števcu pa smo privoščili dodatnih 43 kilometrov. Mogoče bomo šli še kdaj.

Spomenik partizanskim kurirjem
Ko se kratka ravnina, na katero zapeljemo s Prevale, konča, nas na desni pozdravi spomenik partizanskim kurirjem.
Spomenik je postavljen ob trasi transverzale Kurirska pot Dolomitov (25 km) v spomin na partizanske kurirje, ki so bili kot sestavni del informacijskega sistema slovenske partizanske vojske pomembna vez med partizanskimi enotami in drugimi organi NOG po celi Sloveniji. Organiziran je bil sistem kurirskih relejnih postaj, med katerimi so partizanski kurirji kljub naporom in nevarnostim, ki so jim grozile, izvrševali zaupane naloge, velikokrat tudi za ceno svojega življenja.

Jetrbenk
Ime Jetrbenk je spačenka iz nemškega Hertenberg. Danes mesto, kjer je nekoč stal grad, dom jetrbenških roparskih vitezov, zaznamuje velik križ. Grad je bil pozidan v 12. in opuščen v 15. stoletju. Dokončno ga je porušil velik potres leta 1511 in domačini pripovedujejo, da so iz njegovih ruševin, ki so se zvalile v dolino, na severovzhodnem pobočju postavili cerkvico sv. Jakoba, eno od številnih s tem imenom v okolici. Skromni ostanki ruševin gradu so vidni še danes, in če si jih želimo ogledati, moramo ubrati pot mimo cerkve sv. Katarine . Zadnji vzpon je treba opraviti peš. Pa ne pozabite na zaklad, ki naj bi bil po ljudskem izročilu skrit pod gradom.

Narava , ,
Narava je te kraje bogato obdarila z gozdovi in lepimi travniki, ki po zaslugi manj intenzivnega kmetijstva ohranjajo svojo biotsko raznolikost.

Razgledi s Sv. Jakoba
Razgled z vrha pa je vreden, da se piše z velikimi tiskanimi črkami. Okoli in okoli so čudoviti pogledi proti Kamniško-Savinjskim Alpam, Karavankam, Julijskim Alpam , Polhograjskim Dolomitom, Dinarskemu gorstvu in Zasavskemu pogorju. Ob lepem vremenu se poleg alpskih vrhov vidijo tudi Kum, Krim, Snežnik in Nanos. Morda najzanimivejši pa je pogled proti Ljubljani, zlasti popoldne, ko je lepo osvetljena s soncem, in proti večeru, ko se začno prižigati luči. Vsa Ljubljanska kotlina je kot na dlani.

Razgledi s Tehovca
Pri prehodu na greben, kjer stoji gručasto naselje Tehovec, se z desne odprejo pogledi proti Ljubljanski kotlini in Šmarni gori, z leve pa proti čudoviti dolini potoka Ločnice. Na nasprotnih pobočjih tega potoka se dobro vidita Govejk in Osolnik. Če se ozremo še bolj levo, skoraj čisto proti jugu, opazimo značilen piramidast vrh Polhograjske Grmade, ki je zanimiv izletniški cilj. Desno od njega je zaobljen kopasti Tošč, zelo obiskan najvišji vrh v tem delu Polhograjskih Dolomitov, od koder je prekrasen razgled. V daljavi se bočijo obrisi Julijskih Alp s Triglavom na sredini.

Dolomit
Značilnost dolomita je, da se lepo drobi v pesek ali razpada v ostrorobe kose. Največ se uporablja kot gradbeni material, primerno masiven pa je dober tudi za kamnoseške izdelke. Ta, ki ga srečamo v obcestnih kamnolomih, je zaradi delovanja tektonskih sil in preperevanja ves razpokan in zdrobljen, zato je mogoče neposredno iz matične kamnine brez dodatnega mletja pridobivati pesek, primeren za posipanje cest. Kopljejo ga kar z bagri, sledovi njihovih čeljusti pa se v stenah kamnolomov dobro vidijo. Sicer je dolomit nekoliko trši od apnenca in se ne topi tako zlahka v kislinah kot apnenec. Zato je odpornejši proti vremenskim vplivom, na primer kislemu dežju. Poimenovan je po francoskem inženirju Dolomieuju, star slovenski izraz zanj pa je grintavec. Kaj porečete na »Polhograjske Grintavce«? Sliši se zelo domače ...

Kapelica Jožeta Plečnika
Kapelico Device Marije je dal postaviti leta 1934 trgovec in skladatelj Lovro Hafner po smrti sina edinca. Za načrte je zaprosil Jožeta Plečnika, ki je ustvaril resnično zanimivo in lepo stvaritev, tako različno od drugih podobnih objektov.

Grad Bokalce ,
Je prvič omenjen leta 1580 v neki kupoprodajni pogodbi, kar pomeni, da je moral stati že prej. Del notranjosti je bil poslikan s freskami, ki so jih odstranili s prvotne lokacije in jih danes hrani Narodna galerija.
Grad turistično ni urejen in je potreben temeljite prenove. Upanje za prenovo je spodbudila zadnja zamenjava lastnika, ki pa bo verjetno moral s prenovo počakati na primernejše investicijske čase. Vsi upamo, da takrat ne bo prepozno.

Okrepčevalnica in picerija Pr' Prek
Prijetna gostilna s široko ponudbo različnih jedi in prostorom, kjer zaključenim družbam pripravijo vzdušje pravega piknika.

Gostilna pri Bitencu ,
Vzpon na Toško Čelo je res hud in ga kolesar brez potrebne kondicije ne bo zlahka zmogel. Zato se po vzponu velja malo oddahniti in si v gostišču Pri Bitencu privoščiti čaj ali kavico. Če smo se poti lotili v smeri, nasprotni urnemu kazalcu, se nam bo prilegla tudi kakšna domača jed, ki nam jo postrežejo na terasi s čudovitim razgledom na Ljubljano . Če so dnevi že bolj hladni, se lahko pogrejemo tudi ob pravi krušni peči.

Gostilna Dobnikar ,
Za mnoge izletnike, ki se v soboto ali nedeljo peš podajo na Katarino, je kosilo v gostilni Dobnikar že kar pravilo. Nikoli niso razočarani, zlasti če jim prija kakšna od tradicionalnih slovenskih jedi. Razgledi s terase pa tudi upravičijo izletnikov trud .

Gostilna Pr' Jur
Gostilna ne slovi le po dobri domači hrani in sladicah, temveč ponuja tudi številne jedi iz divjačine, uživate pa lahko tudi ob pogledu na okoliške vrhove in pokrajino. Za družbe, ki štejejo več kot petnajst ljudi, je gostilna odprta po dogovoru.

Gostilna na Vihri
Ta gostilna je soseda gostilne Pr' Jur, zato nas razgledi po okolici ne smejo presenetiti. Tudi tu gostom pripravljajo odlične domače jedi.

Hotel Medno
Nekdaj precej neugleden motel je dobil v zadnjem času nov zagon. Lastniki hotela ponujajo svojim gostom prenočevanje, v restavraciji pa okusne jedi in pijače, možnost izvedbe seminarjev, priprave programov za zaključene družbe in razvajanje v wellness centru. S terase pred hotelom je ob jasnem vremenu prelep razgled na Julijske in Kamniške Alpe ter Karavanke.

Gostilna Pečarič
Ta gostilna nima tako dolge tradicije kot gostilna Žabar, zato pa je inovativnost eden temeljev za zadovoljevanje gostov. Od začetkov do današnjih je gostilna ponujala vse od bifeja, kegljišča, biljardne dvorane, plesnega kluba do baročne dvorane, ki je primerna za različna praznovanja in poslovne prireditve.

Restavracija in picerija Origano
Ob zamenjavi lastnikov sta na mestu nekdanje Gostilne Jamnik zrasli Restavracija in picerija Origano. A nova gostinska pridobitev v Ljubljani ni le to. Origano je kulinarični center, bistro in vinoteka, prostor za razstavljanje gurmanskih specialitet, izobraževanje za peko pic in izdelavo sladoledov.

Gostilna Pri Žabarju ,
Ta gostilna je ena izmed ljubljanskih gostiln s tradicijo in dobrim slovesom. Popotniku ponudijo odlično hrano, slaščice v slaščičarni in prenočitev.

Rich club
V Rich clubu lahko zjutraj pred začetkom poti popijemo kavico ali čaj, njegova druga ponudba pa se bo bolj prilegla, ko si bomo spočiti zaželeli degustirati vina ali se razvedriti pozno v noč.

Svetovna kavarna Sputnik
Kavarna, ki ni le to. V njenih prostorih se odvijajo koncerti, ki jih spremljajo odlični prigrizki. V kavarno se lahko odpravimo posamič, lahko pa rezerviramo prostor za večje družbe.

Gostilna Pr' Noni
Še zadnja gostilna ob naši poti. Mogoče je ravno prav tako, saj nam je po napornem kolesarjenju pri roki kosilo ali zgodnja večerja. Postrežejo nam lahko z jedmi, ki zadovoljijo različne okuse: mesni, vegetarijanski, ribji ali kuharjev meni. In seveda odlično vino.

Legenda o Zmaju
Legenda pripoveduje o gradnji cerkve sv. Marjete in jo lahko povežemo z bližnjim Gradiščem. Ko so zidali cerkev sv. Marjete, je v globoki jami med cerkveno ladjo in zvonikom, ki stoji samostojno, prebival hud zmaj. Od prebivalcev v okolici je zato, da jim ni škodoval, zahteval vsak dan pitano tele in sod vina. Ko pa je prišla vrsta na ubožnega kajžarja, ki mu je dan prej poginilo edino tele, je zmaj zahteval, naj mu da hčer. Kajžar je ubogal nasvet neznanca: odrl je tele, ga napolnil z živim apnom in ga vrgel zmaju. Ta ni spoznal prevare, in ko ga je požrl, ga je začelo žejati. Živo apno v zmajevem trebuhu, gašeno z vodo, je zavrelo in hudobni »lintvern« je poginil. Pred smrtjo je zbral še toliko moči, da je zamahnil z repom in podrl cerkev. Morda ta zgodba spominja na gradnjo današnje cerkve ali pa na njeno starejšo prednico.

Zapis o morebitni stari naselbini
V bližini cerkve sv. Marjete je grič, ki mu pravijo Gradišče. Po zapisih župnika Koblarja je bilo na njegovem grebenu le za ped globoko pod rušo in drevesnimi koreninami mogoče že leta 1884 odkriti prastaro zidovje. To do zdaj še ni bilo raziskano, čeprav strokovnjaki ugibajo, da je najbrž šlo za poznoantično ali staroslovansko naselbino.

Po poteh roparskih vitezov
Dogodek sicer ni organiziran na določen dan v letu, kot so drugi dogodki, od Litije do Čatežana primer, a jim je kljub temu podoben. Udeležence namreč na koncu poti čaka knjiga, v katero naj bi se vpisali in potrdili, da so prehodili ali prevozili pot. In verjemite, knjiga vsebuje že zajetno število podpisov.

Praznovanje praznika 26. decembra – dneva plebiscita
Tradicionalna prireditev na Sv. Jakobu obuja spomin na plebiscit leta 1990, proslave se udeleži tudi slovenska vlada. Prireditev je v vsakem vremenu.

Pot nas vodi tudi po makadamskih cestah (Toško Čelo–Topol, Preska–Seničica), ki so sicer vzdrževane, a se njihovo stanje po kakšnem močnejšem deževju hitro poslabša. Predvsem to velja za vzpon na Topol, kjer je makadamska cesta rebrasta, prečni meteorni jarki pa so kar globoki in neugodni za kolesarje, posebno če nimajo gorskega kolesa.