POT NA MARJETO
11,6
Poraba energije za ženske: 2072 kJ (495 kcal)
Težavnost poti: Srednje zahtevna
Kvaliteta podlage: Mešanica
Primerno kolo: Treking kolo

Srednje zahtevna, razgibana, raznovrstna in zanimiva kolesarska pot nas popelje s sotočja Sore in Save do cerkve svete Marjete na pobočju Jeterbenka v Polhograjskem hribovju. Primerna je za družinski kolesarski izlet, saj klanci (razen krajšega na Marjeto) niso strmi.
Pot poteka po obrobju ene najlepših predalpskih pokrajin v Sloveniji. Poleg razgledov lahko dušo razveselimo še z opazovanjem bogatega rastlinja (predvsem travnikov z veliko različnostjo travnih cvetlic), kulturnozgodovinskih posebnosti in seveda se na kolesu tudi malo razgibamo.
Trasa poti je speljana po manj prometnih asfaltnih in makadamskih cestah ter po kolovozih. Iz Medvod gre pot najprej do Preske in naprej v ozko dolino Prešnice, od koder se povzpnemo v Žlebe in potem še na Marjeto, od tam pa se po razgledni cesti med pašniki spustimo v dolino do Seničice in prek Bonovca in Preske nazaj v Medvode.

Medvode – Preska – Žlebe – Seničica – Bonovec - Preska - Medvode

Iz Medvod na pot
Izhodišče kolesarske poti je na parkirišču pred knjižnico in občinsko stavbo v Medvodah. Zajahamo kolo in s parkirišča odpeljemo levo čez Sorški most in za njim takoj spet levo na Seškovo cesto mimo policije. Pred koncem ceste zavijemo desno k semaforiziranemu prehodu za pešce, kjer prečkamo zelo prometno Gorenjsko cesto. Pot nadaljujemo do železnice, kjer gremo skozi podhod in se na drugi strani po cesti peljemo mimo nekaj skladišč in industrijskih obratov proti Preski . Na križišču pri pokopališču zavijemo desno na Škofjeloško cesto in nato kmalu za gasilskim domom levo, na cesto v dolino Prešnice, ki se kmalu tako zoži, da je le še redkokje prostor za kakšno hišo. Po ozki gozdni , cesti se ob potoku počasi vzpenjamo proti Studenčicam in proti jugu.
Malo pred koncem položnega dela doline, kjer se cesta na desni strani začne vzpenjati proti Studenčicam, zavijemo levo. Temu območju se po domače reče pri Knavsovi smreki, čeprav je danes ni več. Kažipota na tem odcepu ni, zato bomo bolj po občutku zavili levo na asfaltno cestico, ki se tam odcepi v gozd.

V Žlebeh ne potrebujejo kažipotov
Po klancu se sprva skozi gozd vzpenjamo levo, na travnem grebenu pa zavijemo ostro desno in navzgor proti hišam. Prišli smo v Žlebe, ki so razprostranjeno naselje, sestavljeno iz več zaselkov (Stežica, Pristava, Kršlje), skozi katere bomo kolesarili v naslednjih kilometrih. Pri prvi hiši (št. 77), kjer bomo čez travnik na levi videli transformator , zavijemo levo na makadamsko cesto in potem še enkrat levo mimo transformatorja. Na desni se nam odpre lep pogled na razprostranjeno vasico Žlebe, na Marjeto, Jeterbenk in na gozdna in travna pobočja Polhograjskega hribovja . Še pred desetimi minutami smo kolesarili po mestnem naselju, zdaj pa smo se znašli v mirni hribovski vasici. Žlebe so znane po tem, da v njih ni kažipotov, zato nam bo nekaj časa pot kazala kar cerkev svete Marjete, ki jo vidimo pred seboj približno na polovici hriba. Toda pot do tja ne gre naravnost, saj je vmes nekaj grebenov in dolinic, po katerih so med travniki, njivami in sadovnjaki na redko postavljene hiše in kmetije.
Peljemo se mimo dveh velikih kozolcev, za njima zavijemo desno po klancu navzdol , nato po peščeni cesti spet malo navzgor in navzdol med travniki in hišami, dokler spet ne pripeljemo do naslednjega križišča, kjer zavijemo desno, na asfaltno cesto in v klanec do znamenja.

Po roparski poti na Marjeto
Pred znamenjem zavijemo desno. Cesta pod našim kolesom se kmalu spremeni v makadamsko in nato v kolovoz, ki se mimo hiš in kmetij vse strmeje vzpenja v hrib. Ob kolovozu vidimo oznako »Pot roparskih vitezov« , ki vodi na Jeterbenk in po kateri tukajšnje turistično društvo vsako leto priredi množični pohod.
Pot postaja strma in pošteno moramo pritiskati na pedala, da obstanemo na kolesu. Po nekaj minutah se lepo zadihani pripeljemo do cerkve svete Marjete in do nekaj starih leseno-zidanih hišk ob njej. Pred cerkvijo je postavljena zmajeva miza s klopmi, kjer si lahko oddahnemo in se razgledamo po dolini , kadar pa je vreme dovolj jasno, lahko občudujemo tudi Kamniško-Savinjske Alpe na drugi strani Ljubljanske kotline.
Zmaj pod mizo je lesen, zato ne more bruhati ognja, a nekdaj je bil živ in je ustrahoval ljudi v okolici Jeterbenka, vsaj tako pravi zgodba iz ljudskega izročila, ki je spodaj opisana med zanimivostmi.
Na najvišji točki današnje poti smo in zmaj nas bo kmalu prepodil v dolino. Spuščamo se po istem kolovozu, po katerem smo se prej vzpenjali, pri drugi kmetiji pa zavijemo desno in med polji navzdol do Cvajnarja . Na tej kmetiji odprtih vrat nam bodo z veseljem postregli s pijačo in domačo malico, če bomo potrkali na njihova vrata.
Od Cvajnarja naprej se po makadamskem klancu skozi gozd spustimo v dolino Potočnice in nadaljujemo pot po asfaltni cesti proti Seničici. Zapeljemo se v vas Seničica in smo sredi vasi pozorni na odcep levo, kjer bomo zavili na kolovoz pod hribom, ki nas bo čez polja in travnike na Bonovcu pripeljal do Plečnikove kapelice in naprej mimo Osemenjevalnega centra do Preske. Z Bonovca lahko v lepem vremenu med vožnjo pred seboj vidimo vse do Julijskih Alp in Triglava , na desni pa bomo nekaj sto metrov stran lahko videli znameniti Napoleonov most čez Mavelščico, še malo dlje Šmarno goro, in če pogledamo še malo dlje čez vasi na drugi strani Save, se nam pogled lahko spočije na Kamniško-Savinjskih Alpah .
V Preski zavijemo levo proti šoli in cerkvi sv. Janeza Krstnika , nato pa za šolo desno in se mimo župnije po klancu spustimo do križišča pri pokopališču. Tako pridemo do dela poti, ki smo ga na začetku že prekolesarili. Prečkamo Škofjeloško cesto in peljemo naprej proti podhodu pod železnico, na drugi strani gremo pri prehodu za pešce čez Gorenjsko cesto in nato levo na Seškovo cesto mimo policije, gostilne in picerije proti mostu čez Soro. Tik pred ciljem smo že, zavijemo le še desno čez most in že smo na parkirišču pred medvoško občinsko stavbo in knjižnico , od koder smo se odpravili na današnji kolesarski izlet. Kolo lahko tukaj pospravimo in se za sprostitev sprehodimo ob Sori po poti mimo knjižnice in si ogledamo še eno naravno znamenitost Medvod. Nekaj deset metrov naprej je namreč sotočje, kjer se Sora izliva v Savo , ki ga pogosto obiskujejo tudi ribiči . Po legi med rekama so Medvode dobile svoje ime.
Na koncu poti v Medvodah nas poleg sotočja čaka tudi več gostinskih lokalov, kjer si bomo zagotovo lahko obnovili svoje moči.

Krajinski park Polhograjski Dolomiti
Narava je te kraje bogato obdarila z gozdovi, v katerih so precej enakovredno zastopani iglavci in listavci. Po grebenih in zložnejših pobočjih v bližini naselij in seveda v dolinah je veliko lepih travnikov, ki po zaslugi manj intenzivnega kmetijstva ohranjajo svojo biotsko raznolikost.
Značilni so priostreni dolomitni vrhovi, ki so dali hribovju priljubljeno ime Polhograjski Dolomiti. V kamninski sestavi je poleg dolomita prisoten tudi čistejši apnenec, razne neprepustne kamnine in majhen delež vulkanskih kamnin. Kot večja sklenjena površina se apnenec pojavlja med Toškim Čelom in Topolom v planotastem Ravniku, kjer opazimo tudi kraške pojave. Med vrhovi, ki izstopajo iz soseščine s strmimi skalnatimi področji, sta najbolj znana Grmada (898 m) in gora Sv. Lovrenca.

Grad Jeterbenk
Na hribu Jeterbenk (popačenka iz nemškega Hertenberg) je nekoč stal grad Hertenberških vitezov, ministerialov koroških vojvod Spanheimov. Ministeriali so bili pripadniki nižjega plemstva, ki so opravljali vojaško ali upravno službo za višjega plemiča; Spanheimi pa so bili tisti znameniti graščaki, ki so imeli sedež na Ljubljanskem gradu in so kot prvi uporabljali znani grb s črnim, vzpenjajočim se panterjem na beli podlagi, za katerega so nekateri želeli, da bi postal tudi državni simbol Republike Slovenije. Ker Spanheimi niso imeli potomcev, je oblast nad njihovimi pokrajinami (vključno s Kranjsko) podedoval češki kralj Otokar II., s tem pa prevzel tudi navedeni grb. A ne za dolgo, kajti v neki bitki s Habsburžani na Moravskem je bil ubit, oblast na tem delu Slovenije pa so prevzeli Goriški grofje in jo držali do leta 1335, ko je prešla v roke Habsburžanov. Grad Jeterbenk je bil v pisnih virih prvič izrecno omenjen leta 1252, zadnjič pa leta 1444, ko je bil že opuščen. Prvotno stolpasto stavbo na vrhu hriba je v 14. stoletju zamenjala sodobnejša zgradba na gradišču pri cerkvi sv. Marjete v Žlebeh (na drugi strani hriba, ki ga vidimo pred seboj), vendar je bila kmalu potem opuščena, morda celo namerno porušena. Hertenberški vitezi so bili namreč roparske narave in prav mogoče je, da so jo skupili na enem od habsburških kazenskih pohodov. Poleg navedene stavbe naj bi Hertenberški vitezi zgradili tudi stolp Nebovz (Nebojse), ki se omenja v ljudskem izročilu, vendar njegove dejanske lokacije še niso odkrili. Prav tako še niso odkrili zaklada, ki naj bi ga vitezi skrili pod gradom Jeterbenk.

Cerkev sv. Marjete
Enoladijska cerkev s petosminskim prezbiterijem in prosto stoječim zvonikom je bila dokončana leta 1526. Strop v ladji je zvezdasto obokan, dekorativna poslikava je iz 17. stoletja. Na slavoloku je poznogotska lesena polihromirana gred s skupino Križanja iz leta 1680. Glavni oltar je iz leta 1740, trije zlati stranski oltarji pa iz let 1641, 1665 in 1680.

Napoleonov most
Je zanimiv in dobro ohranjen kamnit most čez potok Mavelščico pod Seničico, kjer cesta zavije proti hotelu Medno. Most je bil zgrajen leta 1666, kar dokazuje izklesana letnica na njem, in je bil v tistem času eden najpomembnejših prometnih objektov na poti iz Ljubljane proti Gorenjski. Napoleon z nastankom mostu nima zveze, saj je bil most zgrajen vsaj stoletje pred Napoleonovimi časi, a je pozneje dobil tako ime, ker je čezenj korakala tudi Napoleonova vojska.

Plečnikova kapelica
V Preski pri Medvodah je bila leta 1934 postavljena Hafnerjeva kapelica, na njej pa je označeno, da gre za kulturni spomenik. Kapelico je postavil trgovec, pevovodja in skladatelj Lovro Hafner po smrti edinega sina. Za načrte kapelice Device Marije je zaprosil arhitekta Jožeta Plečnika.

Cerkev Janeza Krstnika v Preski
Cerkev sv. Janeza Krstnika se prvič omenja leta 1631, po letu 1641 je znano, da je bilo pokopališče okoli cerkve že obdano z zidom. Po ustanovitvi »fare« je bilo opuščeno, novo pa je nastalo na zdajšnji lokaciji, kjer je bila leta 1858 zgrajena mrtvašnica.
Cerkev je bila leta 1884, ko o »fari« piše Anton Koblar, že večkrat prezidana in je imela nenavadno obliko pravoslavnega križa v izmeri 18 x 18 m. Nova, zdajšnja cerkev je bila postavljena leta 1941 po načrtih arhitekta J. Valentinčiča. Od stare cerkve je ostal zvonik, stranski vhod, nekaj kipov, dve Langusovi in ena Metzingerjeva slika, nad glavnim oltarjem pa je Kregarjeva slika iz leta 1957.

Kavarna 4 mačke, Medvode
Kavarna tik ob reki Sori se ponaša z bogato ponudbo slaščic, pijač in sladoleda.

Kmetija odprtih vrat Cvajnar
Na klopeh v senci stare kmečke hiše domači z veseljem postrežejo pijačo in domače jedi.

Gostilna Bencak
V ponudbi gostilne Bencak so domače slovenske jedi, jedi iz divjačine, ribje jedi in morski sadeži, sladkovodne ribe, vegetarijanske jedi in jedi na žaru.

Zmaj v Žlebeh
Napis na tabli na Marjeti pravi, da je v globokem breznu ob Marjetini cerkvi v davnih časih prebival strašen zmaj. Vsak dan je od vaščanov zahteval pitano tele in sod vina. Ubogemu kajžarju pa je tele, namenjeno zmaju, poginilo in v zameno je zmaj zahteval njegovo hčer. Vendar so ga ukanili.
Poginulo tele so napolnili z živim apnom in ga vrgli požrešnemu zmaju. Po obedu ga je zažejalo in apno, zalito z vinom, je v njegovem trebuhu zavrelo.
Hudobni zmaj (lintvern) je končno poginil. Brezno so prekrili z veliko skalo in zraven postavili zvonik, cerkev pa posvetili svetnici Marjeti. Glavni oltar krasi njen kip, ki z verigo drži ukročenega zmaja.

Zaklad z Jeterbenškega gradu
Zgodovinski viri navajajo tudi grad na Jeterbenku. Roparski hertenberški vitezi so dobili svoj grad v fevd od oglejskih patriarhov. Viri govore, da je potres leta 1511 porušil grad na Jeterbenku, iz njegovih razvalin pa so verjetno vzeli gradbeni material za cerkev sv. Marjete v Žlebeh. V ljudskem izročilu se je ohranila legenda, ki pripoveduje, da jo je dala zgraditi Marjeta Hertenberška in s tem poskušala popraviti roparsko preteklost svojih prednikov. Pozneje se je odpravila k ruševinam gradu, kjer naj bi bil zakopan zaklad. Našla ga je s pomočniki, toda ko je pomislila, kaj vse bi lahko naredila z njim, je zgrmel nazaj v dolino. Menda zaklad še danes leži nekje v Jeterbenku. V spomin na roparske viteze prizadevno turistično društvo v Žlebeh vsako leto organizira pohod Po poteh roparskih vitezov.

Po poteh roparskih vitezov
Dogodek je tradicionalen, a ni organiziran na določen dan v letu, kot so drugi dogodki (npr. od Litije do Čateža), a jim je kljub temu podoben. Pot nas vodi proti domovanju srednjeveških vitezov z Jeterbenka, ki so bili znani po svojih roparskih pohodih.
Udeležence na koncu poti med Žlebemi in Jeterbenkom čaka knjiga, v katero naj bi se vpisali in s tem potrdili prehojeno ali prevoženo pot. In verjemite, knjiga vsebuje že veliko podpisov.

Pot je kar razgibana in narava ob njej pestra. Pokrajino ob poti bi na kratko lahko opisali kot prepletanje gozdov, slikovitih vasic in lepo urejene kulturne pokrajine ter čudovitih razgledov s pobočja Polhograjskih hribov. Z nekaj sreče ali potrpežljivosti lahko spotoma vidimo katero od gozdnih živali, saj so srne, veverice, lisice, zajci in druga divjad stalni prebivalci tukajšnjih gozdov in polj.
Pot je vse leto primerna za kolesarjenje, razen pozimi, ko zapade sneg. Ob poti je veliko raznovrstnih mirnih kotičkov, primernih za postanek, počitek in rekreacijo.