KATA-RING
Dolžina poti
29,7
Dolžina poti 29,7 km
Časovni obseg poti
02:00
Časovni obseg poti 02:00
Največja strmina vzpona[%]
8
Največja strmina vzpona: 8 %
Največja strmina spusta: 6 %
Povprečna strmina vzpona: 6 %
Dolžina vzponov nad 5%: 4,40 km
Najnižja točka poti: 660 m
Najvišja točka poti: 310 m
Višinska razlika: 625 m
Poraba energije
4070
Poraba energije za moške: 4070 kJ (972 kcal)
Poraba energije za ženske: 3316 kJ (792 kcal)
Težavnost poti
Težavnost poti: Zelo zahtevna
Kvaliteta podlage
Kvaliteta podlage: Mešanica
Primerno kolo: Treking kolo
Kratek opis

Po vseh mogočih Hockenheim-, Hungaro-, Österreich- in drugih ringih, znanih zaradi dirk formule 1, ki so žal vsi predaleč, smo se tokrat odločili, da si tudi mi privoščimo nekaj dirkaške zabave. Ringa (po nemško), circuita (po angleško) ali obroča oziroma (po naše) kroga za dirke žal še vedno nimamo, zato ga bomo morali narediti kar sami. Pa saj to niti ni težko: zamižiš, ploskneš z rokami – in že je tu! Saj poznate tisto: »Meni vedno uspe. Vedno − med obroki ... To imam najbrž po mami.« Poskusite še vi. Je uspelo? Ni? Potem bo pa treba prebrati tale potopis. Ring bomo torej na neki način dobili, sedaj potrebujemo samo še ustrezno ime zanj. Ime Kata, na primer, ni tako slabo. Ima pa tudi več pomenov: v grščini je to predlog, ki pomeni s, z, čez, skozi, po, na ... Pisan z veliko začetnico, je okrajšava za žensko ime Katarina (v Sloveniji je prek 500 oseb z imenom Kata), v japonščini pomeni lik v borilnih veščinah, kjer se spopadamo z navideznim tekmecem, ima pa tudi druge pomene. Redko kateremu imenu bi uspelo bolje povzeti današnjo pot, ki poteka po širšem območju Katarine nad Medvodami. Šli bomo namreč s kolesom z ravnine, čez travnike, skozi gozd, ob potoku, po grebenu in prišli na vrh, se medtem ves čas borili z navideznim nasprotnikom in v vse to vpletli še krajevno ime našega vmesnega cilja – Katarine nad Medvodami. Kata-ring torej!
Aja! Pa ne bomo šli s formulo 1, temveč s kolesom.

Potek

Vižmarje – Šentvid – Glince – Toško Čelo – Topol pri Medvodah – Trnovec – Sora – Goričane – Vaše – Medno – Stanežiče – Dvor – Gunclje – Vižmarje

Pole position
Ogrevalni krog je za nami. Sedaj smo na startno-ciljni ravnimi v Vižmarjah pri obračališču proge LPP št. 1 in čakamo na znak za start. Kot običajno je to takrat, ko ugasnejo rdeče luči. Opazujemo torej semafor in ko rdeče luči ugasnejo (ter se prižgejo zelene) zapeljemo na kolesarsko stezo ob Celovški cesti. Takoj za tem prestavimo v visoke vrtljaje in mimo OMV ter pod avtocestnim priključkom zdrvimo proti mestu. Naslednji semafor bi nas rad ustavil, a se ne zmenimo zanj, ampak zavijemo desno na Šentviško ulico. Od tu naprej ni več semaforjev, čeprav se enemu močno približamo na koncu te ulice. Da se mu izognemo, raje zapeljemo na Podgorsko cesto in po njej do Ceste Andreja Bitenca, po kateri zdrvimo nad avtocesto in skozi naselje. Ko se začne klanec, na desni v gozdu opazimo usmerjevalno tablo za pot do Brezarjevega brezna . Nedaleč naprej je križišče s Podutiško cesto. Tam gremo na desno in v klanec ter mimo kamnoloma do naslednjega križišča na Prevalu, kjer spet zavijemo v desno proti Toškem čelu.

Šikana
Pot sprva teče po ravnem, a za spomenikom se začne solidno strm klanec. Poganjamo, kolikor moremo – motor daje vse od sebe, a se hitrost kljub temu zmanjšuje. To pa še ni vse. Za dodatno oviro poskrbijo šikane v obliki strmih serpentin, ki povsem onemogočijo prehitevanje. Na koncu šikan je nekoliko izravnave, ravno toliko, da je treba prestaviti. Povsem razgreti pripeljemo do Toškega Čela , kjer se nam zdi, da nas pozdravijo gledalci na tribunah. V resnici gre seveda za pohodnike, ki so se ustavili na pijači in sedaj srebajo čaj ali pivo ter zvedavo in morda celo privoščljivo opazujejo, kako zgubljamo tekočino v obliki potu. Zaradi ožine zmanjšamo hitrosti in zapeljemo okoli podpornega zidu ter naprej do konca naselja, kjer nas pričaka makadam. Asfalt je bil gladek, a naporen. Tale makadam je pa videti obetavno.

Intermediate
Še pred koncem asfalta prestavimo v višjo prestavo, da izkoristimo rahel spust in naberemo zalet. Prav nam bo prišel takoj na prvem klancu, ki sledi. Poženemo do konca, tako da skoraj nimamo časa za opazovanje čudovite narave, ki nas obdaja in ki upravičeno nosi ime Krajinski park Polhograjski Dolomiti . Tekmujemo sami s seboj. Hitro vožnja po klancu navzdol je dobra in ni dobra. Dobra je zato, ker pridobimo zalet, ni pa dobra zato, ker je kolo teže obvladljivo. Na pesku nas zelo hitro spodnese, da ne govorimo o težavah z zaviranjem, ko naletimo na nenadno oviro. Nedvomno je optimalna srednja hitrost, vendar je ta za vsakega posameznika drugačna. Zato jo je tudi prava umetnost določiti. Ampak nam zaenkrat kar gre. Prehitevamo kot za šalo. Kratke, strme klance premagujemo z energijo, ki smo jo dobili med spusti. Pred odprtimi ovinki previdno zmanjšamo hitrost in jih tekoče prevozimo, ostri in zaprti ovinki pa so druga zgodba. Kljub temu poskusimo ostati na desni strani in ne kolovratimo povprek čez celotno vozišče. Ko pripeljemo na greben , je motor segret do konca. Še dobro, da gre na drugi strani navzdol, čeprav je treba sedaj bolj paziti. Klanec omogoča veliko hitrost, ki pa je na makadamu lahko nevarna. Ovinki so tekoči in ne preveč peščeni, a nam kljub temu odnaša zadek. Na koncu grebena zapeljemo prek travnika, s katerega je lep pogled na Katarino . Pri prvih hišah v naselju Topol se pojavi asfalt. Spet imamo trdnejši stik s podlago, a prav hitro zaradi klanca gre precej težko. Sedemkilometrski vzpon nas kajpak ni pustil ravnodušnih. Že nekoliko načeti vendarle pripeljemo do vrha, kjer bomo dolili gorivo in preverili pnevmatike.

Pit stop
Na voljo imamo celo vrsto »boksov« (beri: gostiln). Trije so desno od križišča (zelo strm klanec), eden je levo (brez klanca). Zapeljemo v tistega, ki je prost. Osebje je že pripravljeno in čaka, da nam ponudi pijačo in gorivo. Preverimo tudi zavore – te bodo naše glavno orožje v nadaljnjem boju. Pa ne, da ne bi šlo brez njih še hitreje – bi, vendar je »hitro hitro prehitro«. Medtem ko čakamo na znak, da lahko odpeljemo (temu se v drugače reče »račun«), se ozremo po prelepi okolici. Od tu je videti večino Polhograjskega hribovja, zlasti zanimiv pa postane ta razgled proti večeru, ko se na oranžno obarvanem nebu zarisujejo temni obrisi Grmade in Tošča . Tik pred odhodom preverimo še čelado in končno zapustimo »boks«.

Šikana Brezovica
Nato se zapodimo navzdol po klancu mimo osnovne šole , smer: Medvode. Takoj za šolo je nekaj ravnine, kjer lahko poženemo v polno. A pozor! Sledi šikana Brezovica, kjer moramo pravočasno zavreti, da ne tvegamo (i)zleta s steze. Šikano sestavljajo oster, 180-stopinjski, levi ovinek Brezovica, na katerem se rad nabira pesek (previdnost pri zaviranju), 180-stopinjski desni ovinek, ki dopušča nekoliko večje hitrosti, ter še en 90-stopinjski levi ovinek. Po tej »šikanozni« kombinaciji ni več hujših ovinkov.

Knapovže
Dobra asfaltirana cesta nas pelje v dolino. Brez pogona letimo kot po toboganu. Noge počivajo, zato pa toliko bolj trpijo zavore. Prihajamo v Trnovec, katerega del so tudi Knapovže, nekdanje rudarsko naselje. Tu so včasih iskali svinec, kasneje pa tudi srebro in živo srebro. Pravkar smo se peljali mimo vhodov v podzemne rove , a jih najbrž nismo niti opazili. V Knapovžah je bila separacija in drobilnica rude pa tudi topilnica in rudarsko naselje. V času največjega razcveta, pred kakšnimi 500 leti, naj bi tu delalo kar 300 rudarjev. Dobrodošla publika za naše podvige.

Ravnina
Za naseljem Trnovec nas čaka daljši odsek dokaj ravne ceste, ki se blago spušča skozi dolino Ločnice . Prestavimo v najvišjo prestavo in motor poženemo do polnih obratov. Tu je možno doseči velike hitrosti pa tudi priložnosti za prehitevanje je dovolj. Vendar je potrebna velika zbranost, da bi ob srečanju z nenadejano oviro, ki se nam utegne prikazati pred nosom, lahko pravilno in pravočasno reagirali. Že nekoliko zadihani od hitre vožnje zapeljemo skozi manjše naselje ob cesti, ki nakazuje, da bo dirkaškega užitka kmalu konec. Dobrih 500 metrov naprej se res začne vas Sora, kjer je treba voziti počasneje in previdneje. Na križišču z glavno cesto zavijemo na desno, nato pa spet lahko vozimo hitreje. Mimo dvorca Goričane in skozi Vaše pripeljemo do Medvod, kjer nas krajši spust v Preski spodbudi, da vnovič povečamo hitrost, a ne pretiravajmo, ker nas čakajo grbine ... Steza vzdolž železniške proge je optimalna in na njej se da močno potegniti. Šele na ovinku pri samotni hiši moramo paziti, da ne zgrešimo levega odcepa, ki nas prek mostu in dvojnega ovinka v klancu končno pripelje do Hotela Medno.

Parabolica
Na vrhu vzpona zapeljemo mimo Hotela Medno ter po krajši ravnini v zelo varljivo desno krivino. Prehitevanje na tem mestu ni varno. Cesta nas kar sama vabi, da peljemo naravnost po klancu navzdol. Vendar je ta smer napačna. Pravilno je, da zavijemo desno, na ožjo cesto proti naselju Medno. Zavijanje v zadnjem trenutku se ne obnese, ker krivina visi navzven. Če pa vendarle zgrešimo, se znajdemo na glavni cesti Ljubljana–Medvode, ki je polna avtomobilov. Takšno početje je lahko samomorilsko, zato se mu raje izognimo! V nadaljevanju naše trase se cesta zoži in takšna ostane skoraj do cilja. Tudi podlaga je slabša, kar pomeni manjše hitrosti. Da ne bi šlo prehitro, so tu še nadležne grbine, ki jih premagujemo previdno. V Stanežičah zapeljemo naravnost proti peskokopu ter takoj zatem, na označenem mestu, zavijemo v desno proti cerkvi sv. Jakoba na zelo ozko pot, ki je za povrh še dodatno zožena s cvetličnimi koriti. Prednost, ki smo jo pridobili, tule zlahka izgubimo. Kmalu za cerkvijo se ožina k sreči konča na (pre)široki cesti proti Guncljam (zavijemo v levo). Sedaj spet lahko poženemo v najvišji prestavi.

Tribune Oval
Cesta se obrne proti severu, mi pa s polno hitrostjo zapeljemo mimo tribun. Niso namenjene ravno nam, temveč gledalcem ragbija na igrišču Oval , a lahko si predstavljamo, kako bi bilo, če bi bile obrnjene na cesto in, kajpak, polne gledalcev. Mimogrede jim pomahamo z roko. Takoj za tribunami sledi desni ovinek in nedaleč naprej še en. Nato zapeljemo v Gunclje. Tu nas čaka še ena ovira v obliki kapelice na sredini križišča. Ali jo moramo obiti po desni ali po levi, tega nihče ne ve prav zagotovo, vendar je po našem občutku bolje, če gremo okrog nje po desni – podobno, kot če bi šlo za rondo. Prehitevanje po levi okrog kapelice je torej prepovedano, če pa do tega vendarle pride, je lahko razlog za diskvalifikacijo.

Ciljna ravnina
Kar nam ni uspelo doslej, lahko nadoknadimo na zadnjih 600 metrih trase, ki vodijo skozi Gunclje . Pritisnemo torej do konca, a od pretiravanja nas odvrnejo omejevalci hitrosti. Ne glede na to, ali gremo naravnost prek njih ali pa jih obidemo po ozki špranji ob robniku, ne moremo razviti prav velike hitrosti, ne da bi tvegali neprijeten udarec od spodaj v zadnjo plat, oziroma trk ob robnik. Na krajših odsekih med grbinami je prehitevanje seveda možno. Ciljno črto prevozimo na koncu tega ravnega odseka. To je tik pred križiščem, le nekaj metrov stran od starta. Do tja pa moramo seveda počasi in previdno.

Dirke je konec. Prevozili smo nekaj več kot 29 kilometrov. Kakšen čas smo dosegli? Dobri rekreativci tole progo prevozijo v uri in 10 minutah, povprečni kolesarji bodo rabili uro in pol do uro in tri četrt, čas, ki ga naskakujemo, pa je manj kot ena ura. Ste ga dosegli? Ne? Najbrž bo treba še malo potrenirati in progo prepeljati večkrat ... Za vse ostale, ki raje uživajo, kot trpijo in jim čas ne pomeni veliko, smo zbrali opise znamenitosti ter druge turistične ponudbe ob poti. Za to pa si je treba kajpak vzeti več časa.

Brezarjevo brezno
V gozdu ob Cesti Andreja Bitenca nedaleč od Podutika lahko obiščemo spomenik pri Brezarjevem breznu, mestu najštevilčnejšega izvensodnega povojnega poboja v okolici Ljubljae. Več sto slovenskih in hrvaških domobrancev, ki so bili tu pobiti maja 1945, je sedaj pokopanih na grobišču Kucja dolina, kakšnih 130 metrov proti jugozahodu.

Katarina
Katarina je ljudsko ime, s katerim poimenujemo širšo okolico naselja Topol pri Medvodah. Ime Topol se uradno uporablja od leta 1955, do takrat se je naselje imenovalo Sv. Katarina nad Medvodami. Vendar je staro ime ostalo tako močno zasidrano v spominu, da ga še danes množično uporabljamo. Izhaja iz imena cerkve sv. Katarine, ki se v pisnih virih prvič omenja leta 1554. Vendar ima tudi ime Topol že dolgo zgodovino, saj je bilo uporabljeno že na nekem vojaškem zemljevidu iz leta 1763. Vzhodno od naselja je cerkev sv. Katarine, nad katero se dviga značilen priostren vrh Rog, nedaleč stran je tudi Jeterbenk z ostanki nekdanjega gradu.

Knapovže
Knapovže so kraj pri naselju Trnovec, kjer so živeli rudarji, ki so delali v rudniku svinca, srebra in živega srebra. Rudnik je menda deloval že v rimskih časih, dejavnost pa je postala zelo intenzivna med 14. in 16. stoletjem, to je v času protestantizma. Takrat naj bi na odkopu rude delalo tudi do 300 rudarjev. Kasneje je rudarjenje zamrlo, ponovno pa je oživelo na prelomu med 18. in 19. stoletjem. V času Ilirskih provinc je rudnik prenehal delovati, vendar so ga kasneje spet odprli. Izkoriščanje rudnih bogastev je z daljšimi prekinitvami trajalo vse 19. stoletje in se nadaljevalo v tudi začetku 20., nato pa je po koncu druge svetovne vojne dokončno prenehalo. Rudnik je bil znan po plasteh masivnega galenita (najbogatejše svinčeve rude), debelih do 60 centimetrov, ki so se pojavljale v rudnih žilah, debelih več metrov.

Grad Goričane
Po nekaterih virih naj bi grad na bližnji vzpetini nad sedanjim dvorcem stal že v 10. stoletju, vendar ga listine omenjajo šele leta 1178. Med njegovimi pomembnejšimi lastniki so bili grofje Sternbergi, Ortenburžani, Celjani in Habsburžani. Ti so ga prepustili novoustanovljeni ljubljanski škofiji. Grad je bil močno prizadet v katastrofalnem potresu leta 1511, približno sto let kasneje pa je pogorel, ker ga je zadela strela. Potem ga niso več obnovili, temveč so nižje doli postavili novo graščino (dvorec), ki se je ohranila do danes. Pri gradnji, ki je potekala od 1641 do 1644, so uporabili gradbeni material iz porušenega starega gradu. Dvorec je ostal v lasti ljubljanske nadškofije do konca druge svetovne vojne, nato je bil nacionaliziran. V njem so uredili stanovanja, leta 1962 pa so ga preuredili v Muzej neevropskih kultur. Leta 2001 se je muzej izselil, dvorec pa so na podlagi denacionalizacijskega zahtevka vrnili ljubljanski nadškofiji, ki ga je temeljito obnovila.

Cerkev sv. Jakoba, Stanežiče
Baročna cerkev sv. Jakoba s svojo arhitekturo in notranjo opremo predstavlja lep primer gorenjske smeri baročne arhitekture iz sredine 18. stoletja. Značilnost cerkve sta plastično členjena zunanjost in bogata oltarna oprema, ki je delo domačih mojstrov.

Stare Gunclje
Nekdaj samostojna vas, ki se v pisnih virih prvič pojavi v 15. stoletju, je danes priključena mestu Ljubljana. Za ogled sta zanimivi dve hiši, ki izvirata iz 16. stoletja, Krvinova hiša (hišna št. 37) in Rajšpova hiša (hišna št. 45), ki sta bogato okrašeni.

Gostilna Kačji log, Podutiška cesta 225, Ljubljana
Tip: gostilna, picerija. Gostinska ponudba: domače jedi, jedi z žara, ribje jedi, mednarodna kuhinja, pice iz krušne peči. Posebnosti: prenočišča, otroško igrišče.

Gostilna Pri Bitencu, Toško Čelo
Tip: gostilna. Gostinska ponudba: domače jedi, jedi z žara, malice, nedeljska kosila. Posebnosti: razgledna terasa.

Gostilna Na Vihri, Topol pri Medvodah 10, Medvode
Tip: gostilna. Gostinska ponudba: domače jedi, slovenska kuhinja, koline, kosila. Posebnosti: veliko parkirišče.

Gostilna Pr Jur, Topol pri Medvodah 14, Medvode
Tip: gostilna. Gostinska ponudba: domače slovenske jedi, jedi iz divjačinskega mesa, nedeljska kosila.

Gostilna Dobnikar, Topol pri Medvodah 1, Medvode
Tip: gostilna. Gostinska ponudba: domače slovenske jedi, koline.

Turistična kmetija Legastja, Trnovec 9, Medvode
Tip: turistična kmetija. Gostinska ponudba: slovenska kuhinja, regionalne specialitete, vegetarijanska hrana, jedi po naročilu, sladice. Posebnosti: možnost obiska z avtobusom; znani so po suhomesnatih izdelkih in kolinah.

Knapovže
Možno je, da so v Knapovžah rudarili že Rimljani. Vsekakor se je intenzivnost rudarjenja močno povečala v času protestantizma. Ko so morali zaradi protireformacije protestanti zapustiti Kranjsko, je zamrlo tudi rudarjenje. Tako pravi zgodovina. Ljudsko izročilo pa pozna drugačno zgodbo. Rudarjenje naj bi namreč prenehalo, ker je jame zasul silen vihar, posledica božje jeze. Bog se je ujezil zato, ker so rudarji nekega revnega pastirja obesili za noge tako, da je imel glavo v mravljišču, kar je povzročilo njegovo smrt. Kakorkoli že, res je, da do leta 1716 nimamo zanesljivih podatkov o delovanju rudnika. Ponovni resni poskusi rudarjenja so se začeli šele leta 1797, ko je Jožef Žerovec, bivši rudarski mojster iz Idrije, poskusil srečo v opuščenih rovih. Leta 1804 je rudnik na njegovo pobudo obiskala izvedenska komisija, ki je ugotovila, da je ruda dobra, le njeno izkoriščanje je pomanjkljivo. Spodbujen s to ugotovitvijo, je Žerovec pridobil partnerja, s katerim sta postavila sortirnico, drobilnico in topilnico, vendar je delovanje rudnika prekinila francoska zasedba v času Ilirskih provinc. Šele leta 1840 je bivši uradnik cesarsko-kraljevega rudarskega komisariata, g. Kavčič, ponovno raziskal zapuščen in poplavljen rudnik ter nagovoril stotnika avsto-ogrske vojske Watzla, da sta skupaj odprla delniško družbo za namen rudarjenja z ustanovnim kapitalom 100 delnic. Rudariti so pričeli marca leta 1841, ker pa so se omejili le na stare rudniške rove, so dve leti kopali brez uspeha. Nato je zmanjkalo denarja in družba je bila pred stečajem. Približno polovica delničarjev je izstopila, preostali pa so vztrajali, da družba nadaljuje kopanje. A tudi tokrat ni bilo uspeha. Obupani delničarji so za nasvet povprašali priznanega rudosledca Lürzerja iz Celovca. Ta si je rudnik ogledal in povedal, da je treba rudo iskati globlje in v drugi smeri, kot so kopali doslej. Rudarjenje so tako nadaljevali, vendar rude še vedno niso našli. Upanje in denar sta hitro plahnela. Sreča se je obrnila šele leta 1851, ko se je rudarju, ki je na večer pred godom sv. Barbare v jami kopal sam, pod krampom nenadoma srebrno zasvetlikal svinčev sijajnik ali galenit, najbogatejša svinčeva ruda. Nemudoma je odšel iz jame, da bi oznanil veselo novico oskrbniku rudnika. Ta je poklical še tri druge rudarje, nakar so se skupaj vrnili v jamo. Ko so se mestu odkritja približali na kakšnih 30 do 40 metrov, se je v jami razlegel strašen pok. Zrušil se je del stropa, zatem je v rov vdrla še voda. Jamo je začelo naglo poplavljati, a se je vsem rudarjem kljub temu uspelo srečno rešiti na plano. Čeprav se je po približno dveh urah vdor vode umiril, si v jamo tega dne niso več upali. Naslednjega dne (na god sv. Barbare, zaščitnice rudarjev) je bilo videti vse mirno, zato so zbrali pogum in se popoldne vendarle vrnili v jamo. Takoj po vstopu v rov so naleteli na razdejanje, ki ga je za seboj pustila voda. Prehod je bil zasut z več kot 100 tonami kamenja, pomešanega z rudo in jamskim lesom. Kar precej dela je bilo potrebnega, da so odstranili posledice. Ampak splačalo se je, kajti za zruškom se je pokazala odprta rudna žila iz masivnega galenita, debela prek 80 centimetrov. Vsebovala je 70–73 odstotkov svinca. To odkritje je pomenilo preobrat v delovanju rudnika. Število zaposlenih je naraslo na 160, rudo so kopali v petih rovih. Postavili so tudi novo separacijo, drobilnico in topilnico. V dvajsetih letih so tako pridobili približno 2000 ton svinca, nato je začela dejavnost zamirati in leta 1874 so rudnik zaprli. Rudanik je zopet oživel leta 1913, ko so na novo pridobili rudarske pravice, vendar je bil zaradi prve svetovne vojne (1914–1918) obseg dela zelo omejen. Število rudarjev je padlo pod 20. Po koncu vojne so rudarjenje nadaljevali. Delali so samo še v dveh rovih, kjer so poleg svinčeve kopali še živosrebrovo in srebrovo rudo. Ker so bile zaloge že močno izčrpane, so leta 1929 pričeli iskati nova rudišča. Raziskave so trajale pet let, vendar novih rudnih zalog niso našli. Kljub temu je rudnik deloval vse do leta 1946, ko so ga dokončno zaprli.

Ob vikendih je cesta proti Toškemu Čelu polna sprehajalcev, zato vozite previdno.
Med Toškim Čelom in Topolom pri Medvodah je cesta po hujših nalivih precej poškodovana, a jo vsakič hitro popravijo.
Na kolesarski stezi, ki poteka pod avtocestnim priključkom predora Šentvid, je običajno polno rolkarjev, zato je potrebna posebna pazljivost.