BELA ČAPLJA
Dolžina poti
32,8
Dolžina poti 32,8 km
Časovni obseg poti
02:00
Časovni obseg poti 02:00
Največja strmina vzpona[%]
6
Največja strmina vzpona: 6 %
Največja strmina spusta: 3 %
Povprečna strmina vzpona: 1 %
Dolžina vzponov nad 5%: 0,10 km
Najnižja točka poti: 310 m
Najvišja točka poti: 287 m
Višinska razlika: 110 m
Poraba energije
4070
Poraba energije za moške: 4070 kJ (972 kcal)
Poraba energije za ženske: 3316 kJ (792 kcal)
Težavnost poti
Težavnost poti: Srednje zahtevna
Kvaliteta podlage
Kvaliteta podlage: Asfalt
Primerno kolo: Mestno kolo
Kratek opis

Slikovita pot čez Ljubljansko barje in po njegovem obrobju, ki nudi čudovite poglede na kulturno krajino in okoliška hribovja. Pot je v celoti asfaltirana, večinoma ravninska – le v vaseh pod Krimom ima nekaj krajših vzponov in spustov;– je prijetno razgibana in teče v senci dreves. Bolj zahtevna je predvsem zaradi dolžine, vendar lahko med potjo naredimo številne postanke, si ogledamo zanimivosti ali morda posedimo ob jezeru. Zadnji del poti med Škofljico in Ljubljano poteka po Dolenjski cesti.

Potek

Ljubljana-Rudnik – Črna vas – Lipe – Podpeč – Jezero – Podkraj – Tomišelj – Vrbljene - Staje – Ig – Škofljica – Lavrica – Ljubljana-Rudnik

Iz mesta čez barje mimo štradonov, mejic in travnikov
Pot začnemo pred Zadružnim domom Barje na križišču Peruzzijeve in Ižanske ceste na Rudniku. Pred domom je parkirišče, kjer lahko pustimo svoj avtomobil. Če smo se pripeljali z mestnim avtobusom, nas ta odloži 50 metrov nižje, na Ižanski cesti. Preden začnemo kolesariti, se lahko ustavimo v Društvu za Ljubljansko barje ali Turističnem društvu Barje ter se pozanimamo o zanimivostih krajinskega parka Ljubljansko barje in dogodkih na tem območju. Obe društvi imata prostore v stavbi Zadružnega doma.
Ko zberemo želene informacije, se odpravimo na pot. Po Peruzzijevi v križišču prečkamo Ižansko cesto in se odpeljemo po dolgi asfaltni cesti, ki ji ni videti konca,proti Podpeči. Cesta nima urejene kolesarske steze, na obeh straneh ceste pa so osuševalni jarki , zato po njej vozimo razmeroma previdno. Takoj za križiščem je tabla za naselje Črna vas, ki je najbolj poznano po znameniti cerkvi sv. Mihaela, delu arhitekta Jožeta Plečnika . Po dobrih 500 metrih jo bomo zagledali na naši desni.
Nadaljujemo pot proti Podpeči. Ob cesti bomo videli kar nekaj starih kmetij , travnike z ogradami za konje , med travniki pa osuševalne jarke, mejice in dolge poljske poti, ki na naši desni vodijo do nabrežij Ljubljanice . Te poti imenujemo štradoni−. Iznad travnikov in mejic se bo v daljavi, na obronkih Ljubljanskega barja, na naši levi vzpenjal Krim s televizijskim oddajnikom.

Podpeški kamnolom
Po dobrih osmih kilometrih se naša dolga ravna cesta navidezno izgubi v naselju pod hribovjem. Če nismo domačini, nas bosta verjetno zmedli dve tabli vsaka s svojim imenom kraja, ki se nam zdi enoten: Jezero in Podpeč. Vendaj je Jezero tisti del naselja do glavne ceste, ki se razteza na vzhod, medtem ko se jedro naselja, ki se razteza na zahod, imenuje Podpeč. Na hribu nad Podpečjo dominira cerkev sv. Ane, tik ob vznožju hriba pa vidimo že delno zaraščen Podpeški kamnolom . Če imamo čas, se lahko povzpnemo do cerkve sv. Ane, od koder so zares veličastni razgledi na Ljubljansko barje od Vrhnike do Škofljice ter na Ljubljansko kotlino s Kamniško-Savinjskimi Alpami v ozadju . Podpeški kamnolom je verjetno eden najbolj znanih kamnolomov apnenca pri nas (v njem lomijo temno siv apnenec z belimi lupinami fosilnih školjk), čeprav danesv njem več ne pridobivajo kamnitih blokov. Kamnolom je razglašen za naravni spomenik, naravni kamen pa lahko lomijo le še za potrebe obnove in restavriranja objektov.
V Podpeči, na križišču z glavno cesto Podpeč–Brezovica, zavijemo na levo in nato v križišču pod kamnolomom zopet na levo proti vasi Jezero oziroma proti Igu . Križišče je široko, mi pa bodimo pozorni na voznike z desne, ki imajo prednost!

Kraško jezero in vasi pod Krimom na obrobju Ljubljanskega barja
Iz Podpeči se peljemo mimo hiš, in ko se nam po dobrem kilometru na levi odpre prijeten pogled na cerkev sv. Lovrenca , smo že v središču vasi Jezero. Pred nami je končno postajališče mestnega avtobusa in če si želimo malo počitka, lahko zavijemo na desno in jo mahnemo proti Podpeškemu jezeru . To kraško jezero je eno najglobljih v Sloveniji. Ob lepem sončnem vremenu se lahko sprehodimo okoli njega, poležavamo na brežinah z razgledom na okoliške hribe ali se v njem okopamo in ohladimo. Kopamo se na lastno odgovornost. Ob jezeru je tudi gostišče.
Iz vasi Jezero nadaljujemo pot proti Igu. Potekala bo po nekoliko ožji asfaltirani cesti skozi vasi ob vznožju Krimskega hribovja, po južnem robu Ljubljanskega barja. Cesta je ponekod ravna, drugje se nekoliko spusti in zopet vzpne in je prav prijetno razgibana v primerjavi z ravno cesto čez barje. Do Podkraja poteka v senci gozda . Sem ter tja se nam odpre pogled na barjanske travnike, mejice in osamelce . V Podkraju se peljemo mimo cerkve sv. Janeza Krstnika .
Naslednja vas na naši poti je Tomišelj. Glavna cesta proti Brestu, po kateri vozimo, tu ostro zavije na levo. Tudi mi zavijemo na levo , vendar ne gremo do Bresta, temveč na naslednjem križišču pri kapelici zavijemo v desno proti staremu delu vasi Tomišelj. Skozi vas se peljemo po glavni cesti mimo cerkve Device Marije rožnega venca in naprej proti Vrbljenam.

Z obrobja nazaj na Barje čez Iški vršaj in Iško, ki je ni
Med Tomišljem in Vrbljenami zapeljemo po mostu čez reko Iško. Prečkali smo jo sicer že v Črni vasi, ampak tu bomo v poletnih mesecih namesto reke videli suho strugo . Reki ne zmanjka vode le zaradi suše, temveč tudi zaradi kraških tal in podtalja, kamor včasih ponikne. Desno pri mostu čez reko je spomenik padlim partizanom . Ko se od reke ozremo proti jugu in peljemo naprej proti Vrbljenam, se nam odpre široka panoramski pogled na kulturno krajino med Vrbljenami in hribom Pungrt pri Igu. To je Iški vršaj, naplavna ravnica Iške, kjer je reka odložila grobozrnato gradivo . V Vrbljenah, enem bolje ohranjenih vaških jeder na Ljubljanskem barju , na križišču zavijemo v levo proti Igu ter prečkamo Iški vršaj. Ker gre za široko ravnico, se nam na vse strani odpirajo široki in zanimivi pogledi na kulturno krajino in hribovja , . V naselju Staje se pripeljemo do križišča s prednostno cesto Ig–Iška vas . Držimo se smeri Ig, oznaka za kraj nas bo pozdravila že po dobrih 400 metrih.

Z Iga na Škofljico po bližnjici
Cesta skozi Ig je razmeroma ozka in prometna, kar nekaj traktorjev in tovornih vozil vozi po njej, zato kolesarimo previdno ! V središču vasi v krožišču zavijemo na desno na neprednostno cesto proti Škofljici. Ta del naselja je prometno bolj umirjen, tako da si lahko nekoliko oddahnemo. Če imamo dovolj ogledov znamenitosti, jo lahko mahnemo naravnost naprej proti Škofljici, sicer pa si lahko ogledamo še eno naravno zanimivost – ribnike v dolini Drage . Če bomo imeli srečo, bomo ob ribnikih lahko ugledali katero izmed belih čapelj , . Pot do ribnikov vodi po cesti Pot v Drago, ki se od naše smeri odcepi na desno , dobrih 800 metrov od krožišča na Igu.
Ne glede na to, ali se ustavimo pri ribnikih ali ne, se naša pot nadaljuje do konca naselja Ig. Cesta se tu razcepi, mi pa še vedno sledimo prednostnemu poteku v levo . Do Škofljice je cesta ravna, nekoliko podobna prvemu delu naše poti . Cesta je bila od nekdaj bližnjica na Ig za tiste, ki so prihajali iz novomeške in grosupeljske smeri. Sledimo ji vse do križišča z glavno cesto Ljubljana–Škofljica–Kočevje, na katerem zavijemo v levo proti Ljubljani . Križišče je lahko predvsem v času prometnih konic nekoliko nevarno, saj nima urejenih prehodov in je z desne strani slabo pregledno. Pri prečkanju se zato držimo leve strani ceste, po kateri smo prišli.

S Škofljice nazaj na Peruzzijevo
Tristo petdeset metrov dolg odsek glavne ceste pred prvim križiščem na Škofljici nima kolesarske steze, vendar pa je ob cesti shojena ožja pot, ki jo lahko uporabimo za bolj varno vožnjo. Preden nadaljujemo pot v Ljubljano, si lahko ogledamo cerkev sv. Cirila in Metoda , ki je sicer nekoliko odmaknjena, v nasprotnem primeru pa gremo tako v prvem kot v drugem križišču naravnost ter poženemo proti Ljubljani. V prvem križišču bomo prvič na naši poti prišli na urejeno kolesarsko stezo , . Ampak ne veselimo se prehitro, saj se bomo po njej vozili le slabih 300 metrov, nato se bomo zopet pridružili motornim vozilom na vozišču. Do Ljubljane se skozi Škofljico in Lavrico vozimo po »stari Dolenjki«. Dolenjska cesta je bila pred izgradnjo avtoceste proti Novemu mestu glavna cesta iz Ljubljane proti Dolenjski in Kočevju. Cesta je široka in ima zelo širok odstavni pas, po katerem lahko mirno vozimo, zato nas ne bo motilo, da kolesarska steza dejansko sploh ni urejena .
Po dobrih štirih kilometrih vožnje se pripeljemo do table za Ljubljano. Dolenjska cesta tu zavije pod avtocesto in že vidimo veliko križišče, na katerem bomo zavili v levo proti nakupovalnemu centru in industrijski coni Rudnik .
Prečkali bomo železniško progo in v križišču zavili na levo . Peljali se bomo mimo Viatorja ter v križišču pri Bauhausu še enkrat zavili na levo. Tako se bomo izognili prometni gneči v nakupovalnem središču. Sledimo cesti v njenem desnem ovinku in mimo Rutarja pridemo do naslednjega križišča, kjer zavijemo v levo. Vozimo naravnost do križišča s Peruzzijevo ulico (lahko si pomagamo s tablami za avtocesto proti Novemu mestu) in zavijemo na levo čez nadvoz nad avtocesto . Tu se samo še spustimo navzdol in prekolesarimo zadnjih 800 metrov do našega izhodišča.

Črna vas in cerkev sv. Mihaela v Črni vasi
Črna vas je najstarejše naselje na Ljubljanskem barju, to je na območju, ki so ga osuševali v 18. in začetku 19. stoletja. V zadnjem času je arhitekturno močno spremenjena zaradi novih tipsko neprimernih gradenj, ki brišejo in kazijo nekdanjo značilno podobo stare obcestne vasi z domačijami.
Cerkev sv. Mihaela je bila zgrajena med letoma 1937 in 1939. Nastala je na pobudo takratnega trnovskega župnika Frana Saleškega Finžgarja in kateheta Karla Matkoviča, Plečnikovega nečaka. Prvotno je bila mišljena kot začasna, kar se kaže v načinu zidave: razen vznožja cerkve, ki je kamnito, je vse ostalo izdelano v lesu. Zaradi močvirnih tal stoji cerkev na 347 lesenih pilotih, do cerkvene ladje v prvem nadstropju vodi stopnišče v obliki mostu. Značilen je odprt zvonik. Za ogled notranjosti se moramo predhodno najaviti (01/ 427 22 18 ali 041/ 665 186).

Štradoni
Štradoni so poljske poti, ki so jih zgradili prvi naseljenci, da so lahko prišli do svojih parcel. Najprej so z lesenimi butarami nardili temelje, nanje nasuli zemljo, vse skupaj pa utrdili s peskom. Ime so dobili po prvih lastnikih. Beseda štradon je popačenka italijanske besede strada (cesta).

Sv. Ana ,
Sveta Ana je 484 metrov visok hrib, ki se dviga nad vasema Jezero in Podpeč. Je priljubljena izletniška točka, s katere se odpira lep pogled na Ljubljansko barje, del Ljubljanske kotline in Alpe. Na vrhu stoji cerkev, posvečena sveti Ani. Vrh je dostopen peš po strmi gozdni poti iz Podpeči (okoli 25 minut) in po položnejši makadamski cesti iz kraja Preserje (vožnja s kolesom iz Podpeči traja približno 20 minut).

Podpeški kamnolom
Prvi, ki so pridobivali naravni kamen na področju Podpeči, so bili Rimljani; uporabljali so ga pri gradnji Emone. Da so kamen lahko vozili v takratno Ljubljano, so celo preusmerili strugo Ljubljanice. Antični mojstri so iz podpeškega apnenca klesali nagrobne spomenike, oltarje, mejnike in druge izdelke, iz manjših obdelanih blokov pa so zidali zahtevnejše dele stavb. Z odhodom Rimljanov iz Emone je bilo za dolgo časa konec kamnoseške dejavnosti. Naravni kamen je spet postal priljubljen konec 18. stoletja, vendar so bili takrat bolj aktualni apnenci s področja Lesnega Brda. Razcvet je podpeški apnenec doživel v 20. stoletju. Najbolj znane stavbe, zgrajene iz podpeškega kamna, so Narodna in univerzitetna knjižnica (1936–1941), ljubljanski Nebotičnik (1933), slovenski parlament (1959), stavba ustavnega sodišča republike Slovenije (1925–1927) in Centralni stadion (1925–1935). Kamnitih blokov v kamnolomu ne lomijo že od leta 1973. Leta 1991 je bil kamnolom v Podpeči zavarovan kot naravni spomenik.

Podpeško jezero
Podpeško jezero, ki je dobilo ime po bližnji vasi Podpeč, je kraško jezero, v katerega se stekajo vode površinskih kraških izvirov. Jezero je skoraj popolnoma okroglo, njegov premer je približno 130 metrov. Posebnost jezera je podzemni odtok lijakaste oblike, skozi katerega vodi ozko in globoko brezno, ki je raziskano do globine 51 metrov. Voda preko tega lijaka odteka v 300 metrov oddaljeni Hruški potok, desni pritok Ljubljanice. Ekosistem jezera tvorijo številne rastlinske in živalske vrste. Jezero z okoliško močvirno ravnico je razglašeno za naravni spomenik. Na severnem bregu jezera je urejeno kopališče.

Iška in Iški vršaj , ,
Reka Iška je desni pritok Ljubljanice, ki je na svoji poti izoblikoval Iški vintgar in Iški vršaj. Strm padec v zgornjem in srednjem delu vodotoka priča o divji naravi reke (vintgar), medtem ko je na prehodu iz zgornjega v spodnji del reke naplavna ravnica, kjer se transportna moč reke bistveno zmanjša (vršaj). V spodnjem delu se Iška spremeni v počasen in vijugast vodotok, ki je v velikem delu reguliran. Na posameznih odsekih med Iškim vintgarjem in Črno vasjo reka izdatno ponika oziroma se pretaka skozi dobro prepusten prodno-peščeni zasip pod dnom struge. Obdobja, ko reka v celoti ponikne, so dolga od 115 dni (leta 1974) do 335 dni (leta 1949). Nazadnje je reka med Iško vasjo in vasjo Strahomer poniknila med poplavami septembra 2010.

Pungrt in grad na Igu
Grad Ig stoji na griču Pungart nad Igom. Zgradba je bila prvič omenjena leta 1369. V 18. stoletju je v gradu deloval zasebni oratorij, v 19. stoletju pa je bil tarča kmečkih uporov. Med drugo svetovno vojno je bil požgan, po vojni pa so bili v njem ženski zapori. Grad je danes zaprt za javnost.

Ribniki v dolini Drage
Ribnikov je šest in vsi so nastali v 19. stoletju, ko so na tem območju kopali glino in gojili ribe. Zanimivi so zlasti spomladi in poleti, ko zacvetijo lokvanji. Poleg belih lokvanjev, ki so lepo vidni z brega, v ribnikih živi redka in ogrožena mesojeda rastlina vodna mešinka (Utriculariaminor). Junija in julija požene nad vodo drobne rumene cvetove in takrat je tudi najbolje vidna. V okolici ribnikov lahko opazujemo tudi ptice, za katere so s trstičevjem zaraščeni bregovi ribnikov pravi raj. Najštevilčnejše so race (liske in mlakarice), včasih pa opazimo še ponirke in velike bele čaplje. Ribnike naseljuje tudi močvirska sklednica, naša edina avtohtona želva, ki je zelo ogrožena. Ob ribnikih poteka gozdna učna pot.

Mala in velika bela čaplja ,
Malo belo čapljo spoznamo po vitkem telesu in belo obarvanem perju. Deluje zelo elegantno, v času dvorjenja pa jo krasi vpadljivo okrasno perje. Včasih si poišče družbo živine, s katere pobira žuželke. Male bele čaplje so v glavnem neme, v gnezditvenih kolonijah pa proizvajajo različne kvakajoče in žuboreče klice ter, kadar jih kaj prestraši, oster alarm.
Velika bela čaplja je visoka, belo obarvana čaplja, značilna za mokrišča in trstišča. Ima značilen dolg rumen ali črn kljun, ki glede na obarvanost označuje, ali gnezdi ali ne. Oglaša se ne, z izjemno kratkih, raskavih klicev, ki jih spušča v koloniji.

Društvo za Ljubljansko barje, Ižanska cesta 305
Informacijska pisarna je odprta ob torkih med 16.00 in 19.00 in ob sobotah med 9.00 in 13.00.

Turistično društvo Barje, Ižanska cesta 305

Cesta je v celoti asfaltirana. Ker tod okrog vozi veliko kolesarjev, so tudi vozniki motornih vozil previdni, kljub temu pa bodimo pozorni in previdno vozimo predvsem na naslednjih odsekih:
- križišče Peruzzijeve in Ižanske ceste,
- cesta med Črno vasjo in Podpečjo, ki je ravna in dopušča večje hitrosti, nima kolesarske steze , na obeh straneh pa so globoki jarki,
- cesta med Igom in Škofljico ter križišče z glavno cesto Ljubljana–Kočevje,
- kratek odsek od križišča z glavno cesto Ljubljana–Kočevje do Škofljice.