VALVAZORJEVA SLAVA
82,8
Poraba energije za moške: 8139 kJ (1944 kcal)
Poraba energije za ženske: 6632 kJ (1584 kcal)
Težavnost poti: Srednje zahtevna
Kvaliteta podlage: Asfalt
Primerno kolo: Cestno kolo

Ne vemo zagotovo, ali je slavni Valvasor kdaj potoval po trasi, ki smo si jo tokrat začrtali, a pot, ki smo jo izbrali, kljub temu sodi med najlepše v bližnji okolici. Narava je bila radodarna in marljivi ljudje so to znali izkoristiti. Valvasor zagotovo ni potoval s kolesom. Danes pa je trasa najbolj primerna za specialno cestno kolo.

Sostro – Sadinja vas – Pance – Mali Lipoglav – Zgornja Slivnica – Grosuplje – Spodnje Blato – Višnja Gora – Ivančna Gorica – Radohova vas – Praproče – Bogenšperk – Šmartno – Zavrstnik – Štangarske Poljane – Veliko Trebeljevo – Besnica – Pečar – Sostro

Poženemo v Sostrem
Na pot proti Sadinji vasi se podamo kar pri avtobusnem obračališču mestnega potniškega prometa številka 13, med gostilno Pri Kovaču in cerkvijo sv. Lenarta , . Naš prvi cilj je Lipoglav, zato v Podlipoglavu zavijemo levo. To je zelo priljubljena kolesarska smer – v vseh letnih časih. Poleti, ko je huda vročina, je ob potočku, ki se vije po senčni dolini, prijetno hladno, cesta idealna , promet ne pregost. Na desni nas pozdravi Dolenčev mlin . Še ne prav dobro ogreti smo že v Selu pri Pancah, kjer zavijemo malce desno proti Lipoglavu (je kažipot) v dolinico, ki se zoži na širino ceste in potočka.

Napolnimo pljuča
Cesta se zlagoma dviguje, sledijo krajše serpentine, ravno prav, da si napolnimo pljuča s svežim zrakom gozda, ki nas obdaja, in že smo na vrhu vzpetine na križišču s smerokazi. Levo na Pancah je znana kolesarska okrepčevalnica , po cesti, ki vodi naravnost, se pride v Dole, mi pa zavijemo desno v Mali Lipoglav. Kakšen kilometer in pol rahlo vzpenjajočega se vijuganja skozi gozd in že smo tam. Sledimo glavni cesti, peljemo mimo gasilskega doma na naši levi. Po kakšnih sto metrih se cesta začne spuščati in pri smerokazu za Šmarje - Sap zavijemo pravokotno levo , lahko pa se takoj ustavimo v središču Malega Lipoglava in se pripravimo na spust. Šmarje - Sap tokrat niso naš cilj, zato v prvem odcepu (pri transformatorju) zavijemo levo proti Zgornji Slivnici. Pogled najbolj pritegne lepo obnovljena domačija sredi vasi , ob kateri se splača ustaviti in si jo malce ogledati.

Zavore pojejo
Za vasjo se prikaže osupljivo lepa pokrajina in cesta, kot ustvarjena za kolesarje. Skozi gozd se še naprej spuščamo proti vasi Perovo in če ne sodimo med najbolj smele, pogumne in hitre kolesarje, se nam bodo zavore do vasi kar dobro segrele. Na koncu Perovega zavijemo levo na širšo cesto, nato pa desno na nadvoz čez dolenjsko avtocesto in že smo na začetku industrijske cone v Grosupljem.

Čim prej iz Grosupljega
V prvem križišču zavijemo levo proti Jerovi vasi, ki je najkrajša pot skozi Grosuplje iz te smeri, vendar je precej prometa in za kolesarje takšne ceste niso preveč prijazne, zato želimo čim prej iz mesta. Že smo v križišču, kjer traja kar nekaj časa, preden lahko zavijemo levo proti Ivančni Gorici. Sto metrov je do krožišča, kjer nadaljujemo naravnost (smer Trebnje, Višnja Gora). Mesto je za nami in počasi si oddahnemo od prometnega vrveža, čeprav tudi na cesti proti Višnji Gori nismo ravno osamljeni.

Proti Dolenjski
Dokaj prometna je ta cesta proti Spodnjemu Blatu. Od vasi se začne vzpon. Asfalt je mestoma slabši. Kakšni luknji se je že treba izogniti, pa ne preveč, da ne zavijemo levo v Spodnje Brezovo, Peljemo naravnost naprej skozi gozd. V Peščeniku zavijemo levo proti Višnji Gori , saj ne nameravamo tekmovati s polži na Polževem, kajne? Pred Višnjo Goro nas čaka zasluženi spust. V Višnji Gori se zapeljemo mimo Auerspergovega dvorca na Glavni trg . Ko prevozimo Glavni trg, se začnemo spuščati in nadaljujemo pot proti Ivančni Gorici.

En majčken dolgčas
Kolesarjenje po urbaniziranih krajih vzdolž avtoceste mnogim med nami ni ravno v veselje. Za skromno popestritev na tej poti poskrbi graščina Podsmreka; vidimo jo na naši levi, na drugi strani avtoceste, pred velikim kamnolomom, ki je pogoltnil že skoraj ves hrib. Kako žalosten pogled! Graščina, ki je bila sezidana v 16. stoletju, je zaradi kamnoloma izgubila grič, tako rekoč svoje zaledje. Nič čudnega, da postaja vedno bolj zanemarjena.

Od Dolenjske proti Zasavju ...
Še preden pridemo v Ivančno Gorico, si lahko v Malem Hudem, na levi, tik ob cesti, ogledamo staro poštno postajo , ki ji pravijo Fedransbergova graščina. Postavljena je bila v 18. stoletju in je do danes ostala praktično nespremenjena. V Ivančni Gorici nas na levi pozdravi Gostilna in pizzerija Krjavelj. Resda smo prevozili šele tretjino poti, a usta so verjetno že suha. Na križišču v središču mesta stoji že skoraj 2000 let star rimski miljnik . Tu lahko zavijemo levo na krajši izlet do samostana Stična (2 kilometra) ali peljemo naravnost in na koncu naselja zavijemo levo na glavno cesto in v smeri Radohove vasi. V Radohovi vasi nas smerokaz napoti levo proti Litiji , . Peljemo skozi prijetne, zelo lepo urejene vasi in naselja, kjer je narava celo v oblačnem vremenu videti kakor obsijana z zlatim soncem. Pridemo v Selo pri Radohovi vasi z velikim konjeniškim posestvom . Mogoče se pa malce ustavimo v stari gostilni Štorovje . Tudi ljudje so prijazni ... Res lepo – za dušo in oko pa tudi za telo. Uživaško potegnemo. Valvasorjeva pot je ena najbolj priljubljenih in najlepših. Prvič, zaradi odličnega cestišča in razgibanosti trase, drugič, zaradi nepopisno lepe okolice in krajev, skozi katere nas vodi. Krajše, manj prijetne odseke skozi večja mesta bomo hitro pozabili.

... in malo navzgor ter nekaj manj navzdol do Bogenšperka
Sledi dolina Temenice s številnimi urejenimi domačijami, nato pa se za Sobračami cesta nekoliko povzpne. Ravno prav strma je, da jo tudi noge malo občutijo in imajo kaj od nje. A kaj kmalu dosežemo vrh, kjer je odcep za Suhi Javor, in se spet spustimo navzdol proti Litiji. Ustavimo se šele pri renesančnem gradu Bogenšperk , , nekdanji posesti botra naše poti, barona Janeza Vajkarda Valvasorja .

Šmartno pri Litiji
Od gradu Bogenšperk se še naprej spuščamo proti Šmartnemu pri Litiji. Spet pomislimo, koliko bo treba voziti navzgor in kdaj. V prvem križišču pri mogočni cerkvi sv. Martina , zavijemo proti Litiji. Desno, 50 metrov od cerkve. je za žejne in lačne odprta gostilna Pri Mačku . Drugo križišče pa je odločilno. Prednostna cesta zavije desno proti Litiji, mi jo pa mahnemo levo proti Zavrstniku v smeri potoka Besnice (kažipot).

Še ena prekrasna dolina potoka Reke in poračun
Sledi Zavrstnik, mi pa veselo kolesarimo naprej in uživamo v miru naravnih lepot! Če tega nismo opravili že prej, lahko zaloge obnovimo tu, v obcestnem gostišču, kajti take priložnosti nekaj časa ne bomo več imeli. Kratke serpentine napovedujejo, da kmalu pride račun za vse spuste, še prej pa nas čakajo vrhunski kolesarski užitki, ki jih ponuja vožnja po prelepi dolinici s potokom . In res, kmalu za Štangarskimi Poljanami, po odcepu za Volčjo Jamo, se začne zares. Prestave »zmečemo do konca«, kot slikovito pravi naš kolesarski prijatelj, kadar mora zobnike pretakniti v najnižja razmerja, in pritisnemo na pedale.

S Trebeljevega spet v dolino
V drugi polovici vzpona nas kar nekajkrat prime, da bi se ustavili in se »malo razgledali« . Razgledi so res čudoviti . Segajo daleč in na obe strani, ampak to je samo izgovor. V resnici smo si hoteli le malo oddahniti. In kot se radi tolažimo, da je vsega hudega enkrat vendarle konec, se tudi ta cesta v križišču, kjer se zavije desno proti Prežganju, naenkrat zravna, mi pa dosti lažje nadaljujemo po glavni cesti proti Velikemu Trebeljevemu (smerokaz kaže proti Ljubljani). Prve domačije in vikendi so znak, da do vrha ni več daleč . Pot gre spet krepko navzdol in zlasti v začetku je dosti dela za zavore in skoraj nič za noge. Ko se pridružimo potoku Besnica, se spust nekoliko ublaži. Na levi pod cesto nas vabi znana gostilna in ribogojnica Marolt , od tod pa nas pot vodi še kar naprej ob potoku Besnica, do vasi Spodnja Besnica, kamor priletimo tako rekoč »kot sneta sekira«. Na koncu vasi zavijemo desno proti Zalogu . Cesta se ravno prav spušča, tako da ni treba preveč poganjati. Čaka naš le še krajši odsek skozi Podgrad, ki je nekoliko neprijeten zaradi ozkega vozišča, nato pa smuknemo pod železnico, zavijemo levo ter po prednostni cesti zapeljemo do Zaloga.

Od Zaloga do Sostrega
Tu je prometa resda več, a je kolesarjenje ob Ljubljanici kljub temu prijetno. Na začetku Zaloga prečkamo Ljubljanico in se po kolesarski stezi zapeljemo do silosa za žito, ki ga vidimo v daljavi. Tik pred njim zavijemo levo čez Zaloško cesto na Rosno pot (le kdo si je izmislil takšno ime!?) ter poženemo do Kašeljske. Brez skrbi – prehitre bodo zaustavile grbine! V križišču izberemo desno, nato pa zavijemo levo na Mazovčevo in po njej še enkrat čez Ljubljanico. Ozka asfaltna cesta nas pripelje do Sostrega. Ko se hiše razredčijo, se priključimo glavni cesti, ki v naslednjem ovinku zavije desno, mi pa zapeljemo kar naravnost proti cerkvi, kjer je konec današnje trase. Po poti, ki je za nami, in po prevoženih 82 kilometrih, ki jih pošteno čutimo v nogah, se nam poraja vprašanje: ali naj gremo naravnost domov ali pa morda še prej zavijemo k prijaznemu birtu , na kaj domačega, kar nam bo povrnilo izgubljene kalorije. Izbira je vaša!

Dolenčev mlin
Na koncu vasi Podlipoglav ob sotočju Panske in Javorske reke stoji 200 let star Dolenčev mlin. Zraven mlina nudi senco mogočen kozolec toplar. Ob predhodni najavi lahko v mlinu zmeljemo žito, zamesimo kruh in ga spečemo v krušni peči. Na domačiji organizirajo še druge delavnice in literarne večere ter pogostijo večje najavljene skupine.

Mali Lipoglav (50 m)
Sredi gručastega naselja stoji župnijska cerkev sv. Nikolaja iz 15. stoletja, ki je bila sredi 18. stoletja barokizirana. Zraven cerkve je kmečki turizem Pri Jakopcu, vaška trgovina, kozolec in takoj na levo za križiščem v smeri Šmarja - Sapa vaška sušilnica sadja .

Višnja Gora
Po tem slikovitem kraju so lomastili že Iliri in Kelti, skozj njega so se pozneje vozili tudi Rimljani. V srednjem veku so se prebivalci z današnjega Starega trga (spodnji del naselja) umaknili pred Turki više gor na bližnji grič in nastala je današnja Višnja Gora, naselje, ki je že leta 1478 pridobilo mestne pravice. Mesto premore kar nekaj kulturnih spomenikov, od večjih in manjših objektov pa kot zanimivost omenimo le Auerspergov dvorec , mimo katerega smo se peljali in v katerem je danes vzgojno-izobraževalni zavod, ter vodnjak na Mestnem trgu s kipom J. V. Valvasorja, ki je posodil ime naši današnji poti. Seveda ne moremo mimo velike okrašene polžje lupine , iz katere so pili mestni očetje ob slovesnostih priložnostih. Ta obred je botroval številnim zgodbam, tudi tisti o priklenjenem polžu. Zato je polžja lupina ostala simbol Višnje Gore do današnjih dni.

Rimski miljnik v Ivančni Gorici
Skozi zgodovino so uporabljali veliko enot za merjenje dolžine z imenom milja, ki so bile različno dolge. Te enote izhajajo iz rimske milje, ki je bila dolga približno 1479 metrov. Ena rimska milja je imela 1000 dvojnih korakov ali dvojnih dolgih korakov rimskih vojakov. Beseda »milja« izhaja iz latinskega izraza »millia passum«, tisoč korakov. Ob cestah, ki so jih po Evropi zgradili Rimljani, so po navadi postavili kamen na vsako miljo, da bi označili razdaljo do Rima. Tem kamnom so rekli miljniki. Redki so se ohranili do današnjih dni. Eden od njih stoji na križišču v središču Ivančne Gorice in krasi tudi občinski grb.

Samostan Stična , , (2 km)
Samostan v Stični je edini še delujoči cistercijanski samostan na Slovenskem in obenem eden največjih kulturnih, sakralnih in arhitekturnih spomenikov. Njegovi začetki segajo v leto 1132, v čas romanike. Samostan je kmalu postal versko, cerkveno, kulturno in gospodarsko središče Kranjske. Samostanska knjižnica je do jožefinskih reform varovala dragocene iluminirane Stiške rokopise v latinščini iz 12. in 13. stoletja. V Stični je leta 1428 nastal za slovensko slovstvo pomemben Stiški rokopis, eden prvih pisnih spomenikov v slovenščini. Samostan je skozi stoletja spreminjal svojo stavbno podobo, vendar se je do danes ohranilo najstarejše jedro, ki ga tvorita križni hodnik in redovna cerkev. V času reform Jožefa II. leta 1784 je bil samostan razpuščen. Beli menihi so se vrnili v Stično leta 1898, po 114 letih. V duhu redovne zapovedi Ora et labora nadaljujejo svoje poslanstvo še danes. V samostanu se nahaja Muzej krščanstva na Slovenskem, ki hrani prek 1700 let staro versko izročilo na območju Slovenije.

Dolina Temenice
Temenica je dolenjska reka ponikalnica, ki do izliva kar dvakrat ponikne. Reka izvira na južnih pobočjih Posavskega hribovja in se izliva v Krko. Nekoč je na njenih bregovih v zgornjem delu njenega toka mlelo 22 mlinov. Slikovita okolica edinstvene doline nas očara in prevzame. To so kraji, kamor bo naše kolo še kdaj zavilo....

Grad Bogenšperk (Wagensberg) , ,
Grad je bil prvič omenjen 1533, leta 1672 pa ga je kupil Valvasor in v njem živel in deloval 20 let. Tu je pisal svoje znamenite razprave, tudi tisto o Cerkniškem jezeru, ki mu je prinesla članstvo v londonski Kraljevi družbi (Royal Society), in nenazadnje, tudi svoje najznamenitejše delo »Slava Vojvodine Kranjske«, ki ima 3532 strani, 528 ilustracij in 24 prilog. Luč sveta je Slava zagledala leta 1689, stroški njene priprave in izdaje pa so bili tolikšni, da jih Valvasor, čeprav je bil bogat in čeprav je bila knjiga uspešnica, ni mogel poravnati. Skupaj z drugimi načrtovanimi deli, ki so prinašala samo izgubo, je dolg prerasel baronove plačilne zmožnosti, zato je bil leta 1692 prisiljen prodati posesti vključno z gradom ter se preseliti v skromno hišo v Krškem, kjer je naslednje leto v starosti 52 let obubožan umrl. Grad Bogenšperk je zatem zamenjal številne lastnike, zadnji so ga leta 1943, po kapitulaciji Italije, zapustili Windischgrätzi, ki so s seboj odnesli največje dragocenosti. Po vojni je bil grad zapuščen in povsem izropan, vendar so ga leta 1972 lepo obnovili. Žal pa mu niso mogli vrniti uničenega inventarja. Sedaj so v njem muzej, posvečen Valvasorju, in nekaj drugih zbirk, poročna dvorana ter manjša restavracija. Za oglede pa se je koristno pozanimati vnaprej.

Šmartno pri Litiji
Šmartno je bilo že iz davnine poznano po rudarstvu, ki pa je danes zamrlo. Največ so nakopali svinčeve rude in je tudi veliko izvozili v tuje dežele. V naselju je najbolj na očeh novogotska župnijska cerkev sv. Martina , , , ki so jo zgradili leta 1900 na mestu, kjer naj bi se 11. novembra, na god sv. Martina, na površje prebila skupina zasutih rudarjev. Cerkev s 60-metrskima zvonikoma je v celoti zidana iz opeke, ki je sicer v obdobju gotike na Slovenskem še niso poznali.

Narava
Voda v sozvočju z ostalo naravo, predvsem gozdovi, pričara edinstveno vzdušje in energijo. Na poti po rečnih dolinah, kot so dolina Temenice, dolina Reke in dolina Besnice, ju lahko najbolje občutimo prav na kolesu. Ko nas ta občutek do konca prevzame, postane kolo naš zvesti sopotnik. Potem komaj čakamo, da se odpravimo novim dolinam naproti ...

Okrepčevalnica Pance Top (300 m)
Okrepčevalnica Pance Top je priljubljena kolesarska ciljna točka. Vsako leto prireja tekmovanje za kolesarja z največ vzponi na Pance. Najbolj vztrajni prejmejo medalje in majico.

Gostilna in pizzerija Krjavelj
V sedišču Ivančne Gorice vam v Krjavlju poleg vseh vrst pic in drugih jedi priporočajo krompirjevo ponev s svinjskim filejem.

Gostilna Štorovje
V več kot 130 let stari gostilni Štorovje v Selu pri Radohovi vasi vam bodo po domače postregli in vas prijetno pogostili.

Gostilna Pri Mačku
V stari gostilni Pri Mačku v Šmartnem pri Litiji znajo poskrbeti, da popotniki iz nje ne odidejo lačni in žejni. Njihova specialiteta je puran Maček.

Gostilna in ribogojnica Marolt
Na začetku Zgornje Besnice je priljubljena gostilna z ribogojnico. Ponudba okusnih svežih rib in domačih sladic.

Gostilna Pri Kovaču
V stari gostilni Pri Kovaču v Sostrem lahko po koncu ture hitro nadomestite izgubljene kalorije. Njihova specialiteta so jedi iz krušne peči.

Zakaj je višnjegorski polž priklenjen?
Menda ne iz strahu, da bo pobegnil? Legenda pravi, da je Beneškim Slovencem v boju z Atilo pomagal kranjski vojvoda, ki je imel v svoji vojski tudi nekaj Višnjanov. Ko so se vračali iz ene od številnih bitk, so ob poti našli težko ranjenega plemiča. Naložili so ga na nosila in odpeljali na višnjanski grad. Grajske gospodične so ga zavzeto zdravile in negovale, še posebej zato, ker je bil mlad in čeden. Ko se je ranjenec zavedel, je povedal, da je član slavne beneške družine. V Benetke je sel ponesel sporočilo, da njihov plemič okreva v Višnji Gori. Številni člani družine ranjenega plemiča so vsi veseli in srečni prišli po svojega sorodnika v Višnjo Goro. S seboj so prinesli bogata darila, med njimi zlato čašo v obliki polža.
Polža so višnjanski plemiči kasneje podarili mestnim očetom in ti so ob največjih svečanostih pili vino iz njegove zlate lupine. Vendar so se tatovom kmalu pocedile sline. Uspelo jim ga je ukrasti. Mestni očetje so naredili novega in ga priklenili na verigo, misleč, da ga bo ta dobro varovala. Ušteli so se – tatov veriga ni ustavila in zlati polž je za vedno izginil, spomin nanj pa je prerasel v legendo.

Kronometer na Pance
V septembru poteka kolesarski kronometer Vzpon na Pance. Najboljši kolesarji prejmejo lepe nagrade. Informacije dobite na telefonski številki 01 7868053.

Anin sejem v Višnji Gori
Anin sejem z bogatim spremljevalnim programom poteka v Višnji Gori konec julija. Informacije na tel. 040 829 940 (g. Groznik).

Valvasorjeve viteške igre
Konec avgusta prirejajo na gradu Bogenšperk tradicionalne viteške igre. Informacije na tel.: 01 8987 867 ali 041 703 992.

- Na začetku poti med Sostrim in križiščem za Karlovce v Sadinji vasi je na odseku dolžini 1,3 kilometra potrebna previdnost, saj po njej vozijo težki tovornjaki iz kamnoloma Sostro.
- Posebno previdno kolesarimo skozi večja strnjena naselja: Grosuplje, Ivančna Gorico in Šmartno pri Litiji.