POT NA STRAŽO
Dolžina poti
14,4
Dolžina poti 14,4 km
Časovni obseg poti
01:30
Časovni obseg poti 01:30
Največja strmina vzpona[%]
6
Največja strmina vzpona: 6 %
Največja strmina spusta: 5 %
Povprečna strmina vzpona: 6 %
Dolžina vzponov nad 5%: 2,00 km
Najnižja točka poti: 454 m
Najvišja točka poti: 305 m
Višinska razlika: 309 m
Poraba energije
3052
Poraba energije za moške: 3052 kJ (729 kcal)
Poraba energije za ženske: 2487 kJ (594 kcal)
Težavnost poti
Težavnost poti: Zahtevna
Kvaliteta podlage
Kvaliteta podlage: Mešanica
Primerno kolo: Treking kolo
Kratek opis

Zahtevnejša, razgibana, raznovrstna in zanimiva kolesarska pot, primerna za popoldansko rekreacijo ali pa celodnevni kolesarski izlet z več postanki.
Pot nas vodi po manj prometnih asfaltiranih in makadamskih cestah ter kolovozih, med zahtevnejše pa jo uvrščamo zaradi dveh strmejših vzponov, ki pa ju ob kolesu lahko tudi prehodite in si pot s tem olajšate.
V prvem delu kolesarimo po manj prometnih cestah med vasmi in polji na obsavski ravnici in se mimogrede spoznavamo z vodnimi pticami in rastlinjem, v drugem delu pa se podamo na obronke Polhograjskega hribovja in čez dva hriba. Prvi vzpon gre v gozdnati Staneški hrib, drugi pa na razgledno Golo Brdo. Od tam se po prijetni cesti spustimo nazaj do Medvod. Z nekaj sreče ali potrpežljivosti bomo tu spotoma videli katero od gozdnih živali, saj se srne, veverice, lisice in zajci precej pogosto sprehajajo po tukajšnjih gozdovih in poljih.
Razgledi čez polja na okoliško hribovje in planine so čudoviti, ob poti pa je tudi veliko priložnosti za postanke v naravi, okrepčila v gostiščih in za oglede kulturnozgodovinskih znamenitosti.

Potek

Medvode-Verje - Zgornje Pirniče – Vikrče – Medno – Stanežiče - Stanežiški hrib – Bormes – Golo Brdo – Seničica – Medvode

Iz Medvod na pot
Izhodišče kolesarske poti je na parkirišču pred knjižnico in občinsko stavbo v Medvodah. Zajahamo kolo in se odpeljemo po cesti mimo trgovskega centra in takoj za centrom (ter še pred podvozom pod Gorenjsko cesto) zavijemo desno proti Pirničam. Peljemo se mimo tovarne Donit in mimo znamenitega dimnika , ki nam bo s svojimi rdečimi in belimi progami kot svetilnik tudi z večje oddaljenosti kazal, kje so Medvode. Pot nas nato mimo hidroelektrarne Medvode zapelje čez Savski most, nato pa se po krajšem klancu vzpnemo na zgornjo savsko teraso, na robu katere so v smeri proti Šmarni gori postavljene vasi Verje ter Zgornje in Spodnje Pirniče. Po cesti, ki je opremljena z nekaj hitrostnimi ovirami – grbinami – se v Zgornjih Pirničah najprej zapeljemo mimo cerkve sv. Tomaža , nato pa se pri gostilni Mihovec držimo desno, zapeljemo z glavne ceste naravnost med hiše na ozko cesto, ki se spušča po ježi navzdol proti poljem. Na koncu ceste v križišču zavijemo desno in takoj nato levo na makadamsko cesto, ki pelje na polja pod ježo. Čez približno sto metrov pri hišah zavijemo desno čez polja proti Savi.

Je izvir na Straži topel ali hladen?
Sledimo poljski poti, ki pred grmovjem zavije levo. Kmalu se pripeljemo do gozdička, kjer je izvir Straža , in kjer je v vodnem zajetju urejeno naravno kopališče. Voda, ki na izviru priteče iz cevi, je najbrž pitna, saj jo domačini točijo v steklenice za domačo uporabo. Ali je voda na toplem izviru tudi zares topla? No, to je odvisno od letnega časa in osebnih občutkov. Voda, ki v izviru prihaja na površje, ima okrog 19 stopinj Celzija. Strokovno bi takemu izviru rekli hipotermalni, nekako »mlačen«, poleti se nam bo voda zdela hladna, pozimi pa topla.
Pot od kopališča nadaljujemo po ovinkastem kolovozu med polji proti Vikrčam, kjer se približamo Savi, ki se na desni peni čez brzice. Še pred desetletji je bil tukaj med Mednim in Vikrčami na Savi zgrajen jez, da je voda poganjala stari mlin. Danes mlina ni več, od jezu pa so ostale le še brzice.

Leseni most, skorajda kot iz pravljice
Po asfatirani cesti gremo po vasi, na prvem križišču zavijemo desno, nato cesta zavije levo, in ko je na desni proti Savi presledek med hišami, je na desni strani odcep proti lesenemu visečemu mostu, ki nas bo popeljal čez Savo proti Mednu.
Med vožnjo po mostu , dobimo občutek, kot da smo se prestavili za nekaj stoletij v preteklost, ko je bil les še glavni gradbeni material, toda pozor, most je ozek in med vožnjo po njem se na kolesu ne moremo varno srečati, če nam kdo pride nasproti. Zato je morda najbolje, da kolo na mostu kar razjahamo in si med hojo ogledamo, kako je ta zanimivi most narejen.
Na drugi strani mostu gremo po stezi navzgor in potem zavijemo levo na asfaltirano cesto vzporedno s Savo. Peljemo se skozi zaselek, kjer cesta postane spet makadamska in vijuga med polji , . Po kilometru vožnje pripeljemo do obcestnega gozdička, kjer na križišču zavijemo desno, po klancu navzgor in skozi podvoza pod železnico in cesto.
Od lesenega mostu naprej bi spotoma lahko šteli ravnice in terase, ki jih je Sava ustvarila v tisočletjih, ko je poplavljala, naplavljala in menjavala strugo. Najnižja terasa je tik ob Savi, na drugi strani stojijo hiše zaselka, mimo katerega smo se pravkar peljali. Na tretjo teraso pridemo skozi oba podvoza pri prodni jami pod Stanežičami . V Stanežičah pridemo na asfaltirano cesto, kjer zavijemo levo po klancu navzgor in že smo na četrti terasi, kjer je postavljena vas.
Na križišču nad klancem zavijemo desno na ozko asfaltirano cesto, ki nas skozi vas popelje proti hribu. Cesta je okrašena z nekaj hitrostnimi ovirami (grbinami), na levi pa bomo lahko videli lepo obnovljeno baročno cerkev sv. Jakoba .

Čez hrib na Brdo
Cesta nas pripelje do gasilskega doma, kjer gremo desno ob domu , čez nekaj deset metrov pa na križišču zavijemo levo in po klancu navzgor. Ko pripeljemo do gozda, se asfaltirana cesta spremeni v gozdni kolovoz , po katerem se zagrizemo v klanec. Če ste v družbi prijateljev, lahko začnete tekmovati, kdo bo prišel višje v strm klanec, ne da bi stopil s kolesa. Le zares dobro pripravljeni kolesarji pripeljejo do vrha, preostali pa bomo slej kot prej stopili s kolesa in ga peš porinili tistih manjkajočih nekaj deset metrov do križa na sedlu Staneškega hriba.
Kar gre navzgor, gre tudi navzdol, vsaj za gozdno cesto velja tako, ki se na drugo stran nekoliko položneje spusti proti Bormesu. Precej bomo stiskali zavore, da po klancu navzdol ne bo šlo prehitro. Pod hribom pridemo iz gozda pri turistični kmetiji Bormes , kjer nam bodo veselo postregli, če bomo potrebni okrepčila.
Od Bormesa naprej je cesta nekaj časa spet asfaltirana in spet gre malo navzgor. Smo v Polhograjskem hribovju in ravnega sveta tukaj ni veliko. Ko pripeljemo do križišča z večjo cesto zavijemo levo in kmalu nato desno v hrib proti Slavkovemu domu. Tu je naslednja priložnost za okrepčilo, potem pa nadaljujemo kolesarjenje v hrib, asfatirana cesta se spet spremeni v makadamsko, mi pa moramo spet močno pritiskati na pedala po klancu navzgor . Razlika pa vendarle obstaja v primerjavi s staneškim klancem, tam smo kolesarili in se mučili v hrib, tukaj pa gremo na Brdo, na Golo Brdo . Od kod vasi ime Brdo, nam je popolnoma jasno že sredi klanca, od kod pa ime Golo, spoznamo na vrhu klanca, kjer ni gozda, temveč vas s travniki, od koder je lep razgled na vse strani . Če se že prej niste ustavili, se boste pa tukaj zagotovo vsaj za nekaj trenutkov in se z brda razgledali po okolici.

Le še navzdol in proti Medvodam
Na najvišji točki današnje poti smo in zdaj spet asfatirana cesta nas bo poslej vodila pretežno le še navzdol, a previdno, kajti hitra vožnja navzdol je hitro lahko prehitra, saj so nekateri ovinki zelo ostri. V Seničici pridemo v dolino in na križišču zavijemo levo ter potem sledimo glavni cesti skozi vas in naprej. Pod vasjo pripeljemo na ravnino in mimo znamenitega »Napoleonovega mostu« iz leta 1666. Cesta nato zavije levo proti železnici, ob kateri kolesarimo do železniškega prehoda pred Presko. Tam gremo desno čez prehod (seveda le takrat, ko zapornice niso spuščene), potem pa še pred križiščem z Gorenjsko cesto zavijemo levo na makadamsko cesto . Vožnja s kolesom po zelo prometni Gorenjski cesti je prepovedana, zato je kolesarska pot speljana po vzporedni makadamski cesti ob železnici.
Za teniškimi igrišči zavijemo desno in gremo nato pri prehodu za pešce čez Gorenjsko cesto na Seškovo cesto in levo mimo policije, gostilne in picerije proti mostu čez Soro. Zavijemo le še desno čez most in že smo na parkirišču pred medvoško občinsko stavbo in knjižnico, od koder smo se odpravili na današnji kolesarski izlet. Kolo lahko pospravimo in se za sprostitev sprehodimo ob Sori po poti mimo knjižnice in si ogledamo še eno naravno znamenitost Medvod. Nekaj deset metrov naprej je namreč sotočje, kjer se Sora izliva v Savo . Po legi med rekama so Medvode dobile svoje ime.
Na koncu poti v Medvodah nas poleg sotočja čaka tudi več gostinskih lokalov, kjer si bomo zagotovo lahko obnovili svoje moči.

Hidroelektrarna Medvode in bronasta sekira
Hidroelektrarna Medvode, katere jez z mostu pri Verjah vidimo na levi, je bila postavljena leta 1953. Zaradi zajezitve se je gladina Save dvignila za več kot 20 m in nastalo je Zbiljsko jezero, ki torej ni tako zelo staro, kot se nam je morda dozdevalo. Vgrajena moč elektrarne znaša 26 MW, dajeta pa jo dve kaplanovi turbini.
Ob gradnji jezu za elektrarno so našli bronasto tulasto sekiro, ki priča o poselitvi tega območja že v bronasti dobi. V rimskih časih so tu mimo potekale pomembne poti med Primorsko in Gorenjsko.

Cerkev sv Tomaža v Zg. Pirničah
Cerkev sv. Tomaža je v gotska cerkev, ki je bila sredi 17. stoletja temeljito prezidana. Zraven je postavljena sodobna župnijska cerkev Marijinega vnebovzetja, ki jo krasijo kipi apostolov, delo domače ljudske umetnice Brigite Juvan.

Topli izvir Straža
Topli vrelec Straža je nekdaj služil kot mesto, kamor so vaške gospe hodile prat perilo. Temperatura se namreč giblje med 19 in 21 stopinj Celzija. Člani Turističnega društva Pirniče so skupaj z pirniškimi gasilci Stražo uredili (zamenjali kamenčke, odstranili alge, uredili okolico ...), tako da je primerna za kopanje, predvsem za otroke.

Sava
Reka, ki je bila predhodnica Save, je v zemeljski zgodovini pred poledenitvami tekla bolj severno, od zahoda proti vzhodu. Pozneje se je prebila med Šmarno goro in Rašico, nato pa še enkrat prestavila svojo strugo med Polhograjsko hribovje in Grmado, kjer danes teče Sava. Prinašala je številne naplavine, prod in ilovico. Sava je bila v medledenih dobah veliko bolj vodnata, kot jo poznamo danes, in je svojo strugo izmenoma poglabljala ter naplavljala. Ob tem se je struga reke premikala. Še danes se dobro vidijo terase z ježami. Ježe so večinoma z drevjem in grmovjem poraščeni bregovi med terasami.

Cerkev Sv. Jakoba v Stanežičah
Cerkev je baročna. Zvonik je bil sezidan leta 1681, oktogonalna ladja in kvadratni prezbiterij sta bila zgrajena leta 1721, vhodna lopa pa leta 1749. Obok v ladji je banjast, v prezbiteriju križni, notranje stene pa so bogato členjene z lizenami in venci. Glavni oltar cerkve je klasicistično delo Matevža Tomca iz leta 1856, štirje stranski oltarji pa so oblikovani v baročni tradiciji. Oltarja sv. Križa in sv. Florijana izhajata iz leta 1739, oltarja sv. Peregrina in sv. Lucije pa sta bila obnovljena leta 1934.

Napoleonov most
Je zanimiv in dobro ohranjen kamnit most čez potok Mavelščico pod Seničico proti motelu Medno. Most je bil zgrajen leta 1666, kar dokazuje izklesana letnica na njem, in je bil v tistem času eden najpomembnejših prometnih objektov na poti iz Ljubljane proti Gorenjski. Napoleon z nastankom mostu nima zveze, saj je bil most zgrajen vsaj stoletje pred Napoleonovimi časi, a je pozneje dobil tako ime, ker je čezenj korakala tudi Napoleonova vojska.

Kavarna 4 mačke, Medvode
Kavarna tik ob reki Sori se ponaša z bogato ponudbo slaščic, pijač in sladoleda.

Picerija in špageterija Harlekin/gostilna Pr' Kral, Verje
V domačem okolju vam postrežejo z domačo slovensko hrano, italijansko hrano, picami in ribami.

Gostilna Mihovec, Zgornje Pirniče
Je ena najstarejših gostiln v teh krajih, znana je po slovenskih, lovskih, mediteranskih in vegetarijanskih jedeh.

Gostišče Bormes
Kmečki turizem Bormes je še ena postojanka ob poti, kjer se v domačem okolju na robu gozda lahko okrepčate in spočijete. Ponudijo vam lahko domače slovenske jedi, njihova posebnost pa so ocvrti piščanec, pozimi pa koline.

Slavkov dom
Lepo obnovljen Slavkov dom je postojanka, ki jo lahko ocenimo kot »primerno mesto za okrepčilo«. Domača malica se spotoma zagotovo prileže, da ne omenjamo tiste tradicionalne ponudbe »belih ledvičk«, po kateri je dom že od nekdaj znan. S terase pod domom se odpira lep pogled na Polhograjske Dolomite.

Gostilna Bencak
V ponudbi gostilne Bencak so domače slovenske jedi, jedi iz divjačine, ribje jedi in morski sadeži, sladkovodne ribe, vegetarijanske jedi in jedi na žaru.

Grmada
Zahodni vrh – Šmarnogorska Grmada ali kratko Grmada (676 m) – je 7 m višji od Šmarne gore. Ime se je prijelo v času turških vpadov. Zaradi svoje lege so imeli na njej urejeno opazovalnico, s kresovi pa so dajali znamenja blizu in daleč ter tako obveščali Gorenjce o bližajoči se nevarnosti turških roparskih vpadov.

Tek na Šmarno goro
Tek na Šmarno goro je tradicionalna množična športna prireditev, ki vsako leto poleg rekreativcev privabi tudi kakovostne mednarodne gorske tekače.

Mežnarjev smuk v Stanežičah
Ljudsko smučarsko tekmovanje s Staneškega hriba po gozdnih poteh do vasi priredijo domačini vsako zimo (če je le sneg), udeležba pa je množična. Poleg rekreativcev tekmujejo tudi bolj zagrizeni smučarji iz bolj oddaljenih krajev.

Po poteh roparskih vitezov
Dogodek je tradicionalen, a ni organiziran na določen dan v letu, kot so drugi dogodki (npr. od Litije do Čateža), a jim je kljub temu podoben. Pot nas vodi proti domovanju srednjeveških vitezov z Jetrbenka, ki so bili znani po svojih roparskih pohodih.
Udeležence na koncu poti med Žlebami in Jetrbenkom čaka knjiga, v katero naj bi se udeleženci vpisali in s tem potrdili prehojeno ali prevoženo pot. In verjemite, knjiga vsebuje že veliko podpisov.

Pot nas vodi po manj prometnih asfatiranih in makadamskih cestah ter kolovozih. Trasa poti je kar razgibana in narava ob njej pestra. Pokrajino ob poti bi na kratko lahko opisali kot prepletanje gozdov, slikovitih vasic in lepo urejene kulturne krajine.
Pot je primerna za kolesarjenje vse leto, razen pozimi. Po daljšem deževju se kolovozi ponekod zmehčajo in so na njih luknje in luže.
Ob poti je nekaj gostišč in veliko raznovrstnih kotičkov v naravi, primernih za postanek, počitek, rekreacijo ....