HORJULSKI KOREN
45,6
Poraba energije za ženske: 4974 kJ (1188 kcal)
Težavnost poti: Zahtevna
Kvaliteta podlage: Mešanica
Primerno kolo: Treking kolo

Pot, ki ni ravno primerna za otvoritev sezone, saj ima kar nekaj vzponov in spustov. Poteka po izredno lepi okolici skozi neokrnjeno naravo in mimo slikovitih naselij. Cesta je vseskozi asfaltirana in všečna kolesarjem, razen 2,2-kilometrskega makadamskega spusta s Korena.

Pri Gorjancu-Podsmreka – Dobrova – Podolnica – Horjul – Vrzdenec – Samotorica – Koreno– Slevica – Dolenja vas – Dvor - Gabrje – Šujica – Razori – Draževnik – Kozarje – Podsmreka-Pri Gorjancu

Iz mesta ...
Pri Gorjancu , , kjer je na levi strani (v smeri proti Vrhniki) semaforiziran priključek na avtocesto, zavijemo desno in dnevni števec nastavimo na nič. Droben nasvet: če se do izhodišča odpravimo z avtom, moramo vedeti, da je sicer prostorno parkirišče dostopno le v času obratovanja gostilne. Verjetno bo kmalu bolje, ker je v bližini predvideno novo parkirišče P+R.
Na robu križišča pred gostilno stoji spominsko obeležje iz časa vojne za Slovenijo . Tu je bila postavljena prva blokada ki naj bi preprečila dostop JLA do mesta.
Začnimo torej današnji izlet. Kar po cesti proti severu jo mahnemo, nekajkrat obrnemo pedale in že smo v občini Dobrova - Polhov Gradec. Ogrevamo se med vožnjo mimo velike vrtnarije (pravzaprav dveh) v Podsmreki , razloženem in delno obcestnem naselju. Del naselja imenujejo tudi Šmartno, po cerkvi sv. Martina, ki se omenja že leta 1528 . Takoj za cerkvijo je gostilna z enakim imenom – Gostilna sv. Martina . Po dobrih dveh kilometrih vožnje skozi naselja Komanije, Draževnik in Razori prispemo do ceste, ki iz Ljubljane vodi proti Dobrovi, Polhovemu Gradcu in Horjulu . Previdno zavijemo levo in peljemo do krožnega križišča, kjer izberemo smer proti Horjulu . Krožišče leži v naselju Dobrova . To je večje naselje ob stiku dolin Horjulke in Gradaščice . Največja znamenitost kraja je velika baročna cerkev Marijinega vnebovzetja, ki je umetnostni spomenik. Svoj čas je bila to ena najbolj obiskanih božjih poti na Kranjskem. Staro cerkev, zgrajeno že pred letom 1231, so podrli in nato leta 1716 postavili sedanjo baročno .

... do Horjula in še malo naprej
Vse do Horjula se cesta vije po dolini Horjulke , skozi vasice, ob gozdu in med polji – uživaško kolesarjenje torej. Srečujemo tako rekreativce kot izletnike pa tudi bolj zahtevne kolesarje. Prikolesarimo v naselje Brezje pri Dobrovi, razpotegnjeno na robu močvirne doline, s cerkvijo sv. Neže, ki se omenja že leta 1526 . Naselje leži pod gozdnatim grebenom z najvišjim vrhom Ključem (623 m). Med NOB je bila tu že v letu 1941 partizanska postojanka. Dvanajstega maja 1942 je prišlo do hudega spopada partizanov z italijansko vojsko. Dan po spopadu so Italijani vas požgali. V spomin na te dogodke je pod vrhom Ključa postavljena koča, do nje je iz vasi speljana označena pohodna pot.
Med Podolnico in Zaklancem si lahko privoščimo izlet z vzponom na 428 metrov visok grič s taborsko cerkvico sv. Urha , obdano s srednjeveškim obrambnim zidom. Cerkvica je tako značilna za ta kraj, da jo je občina Horjul ovekovečila v svojem grbu. Če nam strmina nekako še ne leži, si cerkvico ogledamo le od spodaj in se ozremo na levo, kjer je na nasprotnem pobočju, v vasici Lesno Brdo na mestu Baumgartnerjevega gradu nanovo sezidana »graščina«. Prvotni grad je bil med drugo svetovno vojno požgan in porušen. Lahko pa seveda izpustimo tudi ta ogled in v hitrem tempu nadaljujemo vožnjo po glavni cesti, ki je lepa, asfaltirana in teče po prijetni podeželski pokrajini ter nas po dobrih trinajstih kilometrih od izhodišča pripelje v Horjul , največji kraj v Horjulski dolini . Horjul je večje gručasto naselje. Odkar je sedež samostojne občine (od leta 1998) zelo hitro napreduje, izgublja vaško podobo in vedno bolj postaja mestno naselje. Nenavadno ime ima in mnogi so poskušali razvozlati njegov pomen ter najti izvor. Obstaja domneva, da ime Horjul izvira še iz rimskih časov, ko naj bi se ta del imenoval »Hortus Julianus«, kar pomeni »Julijski vrt« (romantično, ni kaj!) in prav možno je, da si je kak zdolgočasen rimski vojak, ki se mu ni ljubilo vsak dan v poročilu pisati celega imena svoje postojanke, omislil okrajšavo »Hor. Jul.« Pa ga imamo! No, druga domneva govori, da Horjul izvira iz »Forum Julianum«, kar pomeni »Julijski trg«. V tem primeru bi bila okrajšava »For. Jul.«. In res so Horjulu nekdaj pravili Frjuj. Očitno je torej, da brez Julija ni šlo. Nič čudnega, zlasti če je bil to znameniti Julij Cezar, po katerem se, na primer, imenujejo tudi Julijske Alpe.
V Horjulu si v cerkvi sv. Marjete na hitro ogledamo freske akademskega slikarja Janeza Šubica, v kapelici na pokopališču, zasnovanem po načrtu Jožeta Plečnika, pa relief »Pietà«, delo Franceta Kralja iz leta 1922

»Skodelica kave«
Pot nadaljujemo naravnost skozi kraj proti Vrzdencu, pri čemer nam dobro služi kažipot za Šentjošt. Vse druge smerokaze enostavno spregledamo – čeprav kažejo proti Korenu, kamor smo sicer namenjeni. Vendar gremo mi po malce daljši in morda malo manj zahtevni poti. Peljemo skozi Ljubgojno in Vrzdenec , kjer je koristno preveriti zaloge vode ter jih po potrebi dopolniti, saj smo doslej ves čas vozili po soncu (še kar nekaj se ga obeta), da vzponov niti ne omenjamo. Na Vrzdencu je treba omeniti romarsko cerkev sv. Kancijana iz 13. stoletja z enimi najstarejših fresk v Sloveniji pa seveda bližnjo mežnarijo , kjer sta na ogled črna kuhinja in spominski kotiček, posvečen tu rojeni Cankarjevi materi Neži Pivk. Južno od Vrzdenca si lahko mimogrede ogledamo manjši živalski vrt, okolica pa je znana tudi po biodinamičnem kmetovanju. Saj veste, bio je sedaj v modi pri prehrani vseh vrst in za vse vrste – od jogurta do dizelskega goriva.

Zagrizemo v hrib
Iz Vrzdenca gremo naravnost proti Šentjoštu, kamor nas usmeri smerokaz . Pot se rahlo vzpenja vse do odcepa ceste proti Žirem in Šentjoštu , kjer zavijemo desno v serpentino (po prednostni cesti). Vzpona noče biti konec. Po enem kilometru zavijemo ponovno desno, kot kaže smerokaz za Samotorico . Na začetku gre še vedno krepko navzgor, kmalu pa nas objame blagodejni hlad gozda in nas nekoliko osveži po vseh teh vzponih, ki jih noče in noče biti konec. Pri prvi kmetiji na Samotorici , si velja malce oddahniti, se okrepčati in uživati v razgledu na dolino. Tu je tudi lepa renesančna cerkev sv. Mihaela z lesenim stropom ter freskami iz 16. stoletja. Klanca je začasno konec, pot pa nadaljujemo mimo dveh kmetij in za spoznanje navzdol do razpotja.

Odločno na Koreno
Na razpotju, potem ko smo premagali že skoraj 23 kilometrov, nas pričaka cela vrsta kažipotov , ki pa so namenjeni predvsem pohodnikom in si z njimi ne moremo kaj dosti pomagati – pot nas namreč vodi na desno (po asfaltu proti Horjulu). Kmalu se pričnemo strmo spuščati skozi senčnat gozd, vse do ceste, ki pelje iz Horjula neposredno na Koreno (domačini pravijo tudi Korena). Uh, kako se je prilegel tale spust! Ampak fizika je neusmiljena, zato ni spusta brez vzpona. Torej rahlo v levo in v nižjo prestavo. Po kilometru in pol sopihanja pripeljemo na Koreno, prečkamo prvi del naselja in se napotimo proti vrhu. Vsaj dve kmetiji odprtih vrat sta na naši poti, a vztrajamo do poslednje, tik pod vrhom, s slikovito cerkvico sv. Mohorja in Fortunata s konca 14. stoletja in velikim križem ob njej ter od strele poškodovano lipo . Cerkvica na vrhu je vidna od daleč in tudi z vrha vzpetine, razumljivo, segajo enkratni razgledi , na vse strani. Več kot primerno mesto za krajši oddih, zdaj ko je za nami nekako polovica načrtovane poti.

Naprej v dolino
Od cerkvice se spustimo nazaj kar po asfaltu mimo gostišča proti Slevici . Če smo v dvomu, raje vprašajmo, saj veste, da beseda ni konj, domačini pa so prijazni in pripravljeni pomagati. Sicer pa je to edina asfaltirana cesta v bližini, če odmislimo tisto, po kateri smo prišli do tod. Naprej je še kakšnega pol kilometra asfalta, nato pa pridemo do križišča, kjer se moramo odločiti: levo ali desno? Desno ni prav, ker cesta pelje samo do Slevice in nima izhoda, zato zavijemo na levo. Sledita dobra dva kilometra gruščnate gozdne ceste in pot postane precej težavna . Naj vam ne bo nerodno stopiti s kolesa in malce pretegniti ude ter se razgledati po okolici. Če res ne bo šlo drugače, bo treba peš, a le do domačije Rožnik. Tam se spet začne lep asfalt, ki nas na koncu pripelje do glavne ceste, kjer zavijemo levo. Sledi lahkoten, položen spust ob potoku Prosca. Na nekaterih mestih je urejen povsem spodoben dostop do vode, če bo kdo potreboval osvežitev. Bo pa vse do Dobrove še precej priložnosti za stik s hladno Gradaščico, če komu to prija, seveda.

Počasi proti cilju
Ko pridemo do Dolenje vasi , na lesenem mostu prečkamo Gradaščico in že smo na cesti Ljubljana– Polhov Gradec, kjer zavijemo desno v Dvor , . Vas slovi po poznogotski cerkvi sv. Petra [S29), ki je eden najlepših sakralnih spomenikov v Sloveniji. Za začetek gradnje štejemo letnico 1523, vklesano v portal, končali pa so jo leta 1561. Notranje opremljanje cerkve je trajalo še dolga desetletja, tako da je bila posvečena šele leta 1613. Cerkev krasijo lepe slike, zlati oltarji in druga umetniška dela. Proglašena je za spomenik nacionalne kulturne dediščine. Zanimivo je, da tudi zgodovinarje ne vejo, zakaj so prav tu, v tej majhni vasi, postavili tako monumentalno svetišče.
Takoj čez cesto stoji manjša in preprostejša cerkev sv. Miklavža .
Pot nadaljujemo ob Gradaščici , ki jo prečkamo tik pred Dobrovo. Tudi v tamkajšnjem krožnem križišču (se ga še spomnite z začetka poti?) nadaljujemo kar naravnost proti Ljubljani, skozi Razore, prek livade do prvih hiš. Tam zavijemo desno na Pot čez gmajno in se skozi naselje po skoraj neprometni cesti pripeljemo do križišča, kjer zavijemo desno in kmalu zatem spet levo. Poženemo mimo nekaj hiš in že smo – kje? Ja, na koncu poti vendar – spet Pri Gorjancu.

Prevozili smo 46 kilometrov. Če to ni bilo dovolj pa kar naprej, na Barje!

Obeležje iz časa vojne za Slovenijo
Na robu križišča pred gostilno Gorjanc stoji spominsko obeležje iz časa vojne za Slovenijo. Tu je bila postavljena prva blokada, ki naj bi preprečila prodiranje enot JLA proti Ljubljani.

Cerkev sv. Martina v Podsmreki ,
Cerkev se prvič omenja že leta 1528.

Baročna cerkev Marijinega vnebovzetja v Dobrovi ,
Baročna cerkev Marijinega vnebovzetja je umetnostni spomenik. Svoj čas je bila ena najbolj obiskanih božjih poti na Kranjskem. Staro cerkev, zgrajeno že pred letom 1231, so podrli in nato leta 1716 postavili sedanjo baročno.

Cerkev sv. Neže v Brezjah pri Dobrovi ,
Cerkev sv. Neže se omenja že leta 1526.

Taborska cerkvica sv. Urha nad Podolnico
Domnevajo, da je bilo na mestu današnje cerkve prazgodovinsko naselje. Nekoč je bila cerkev utrjena z visokim obzidjem in kar štirimi stolpiči, ki so služili za obrambo pred Turki. Prvotna cerkev je bila lesena. Zgorela je v začetku 18. stoletja, sedanjo pa so zgradili leta 1751. Za zidanje nove cerkve so uporabili kar kamenje iz obzidja, ki so ga v ta namen podrli, saj ni bilo več nevarnosti pred Turki. Porušili so tudi zahodni in severni stolpič.
Dolgo časa je bil ohranjen možnar iz turških časov. Leta 1991 so pod vodstvom zavoda za spomeniško varstvo obnovili del obzidja. Ohranjena sta tudi dva stolpa z linami. Tabor na sv. Urhu je zaščiten kot kulturni spomenik in vreden ogleda.

Novi »Baumgartnerjev grad« na Lesnem Brdu
Lesno Brdo se kot otoček dviguje iz zelene ravnice. Vasica leži poleg graščine na nizki vzpetini južno od Zaklanca in Horjula.
Zgodovinska znamenitost kraja je bil grad, ki je stal v bližini razvalin prejšnjega gradu. Grad je bil med drugo svetovno vojno uničen. Posestvo z razvalino gradu so podarili sedanjemu lastniku, ki je graščino obnovil. Ohranil se je srednjeveški vodnjak.

Cerkev sv. Marjete in pokopališče (»Pietà«) v Horjulu , ,
Baročna cerkev je bila sezidana leta 1678. S freskami, ki upodabljajo legendo o sv. Marjeti, ter nekaj drugimi poslikavami jo je leta 1877 okrasil znani slovenski slikar Janez Šubic. Pokopališče ob cerkvi je leta 1922 uredil arhitekt Jože Plečnik, relief Pieta v kapelici pa je istega leta ustvaril kipar France Kralj.

Cerkev sv. Kancijana v Vrzdencu ,
Romarska Cerkev sv. Kancijana v vasi Vrzdenec je bila zgrajena v 13. stoletju. Krasijo jo gotski prezbiterij ter nekaj fresk, ki sodijo med najstarejše ohranjene freske v Sloveniji, saj so bile naslikane v prvi polovici 14. stoletja. Freske prikazujejo Kristusovo rojstvo ter poklon Treh kraljev.

Črna kuhinja in spominski kotiček, posvečen Cankarjevi materi, v Vrzdencu
Črna kuhinja je na ogled v mežnariji zraven cerkvice sv. Kancijana, kjer je tudi spominski kotiček, posvečen v Vrzdencu rojeni Cankarjevi materi Neži Pivk

Cerkev sv. Mihaela na Samotorici ,
Zidana je v renesančnem slogu. Vsi trije oltarji so leseni. Glavni je posvečen sv. Mihaelu, stranska pa sv. Juriju in Materi Božji.

Cerkev sv. Mohorja in Fortunata na Korenu ,
Cerkev stoji na 729 metrih nadmorske višine. Obdana je s štiristranskim kamnitim obzidjem, znotraj katerega je danes pokopališče. Korena je bila rimski tabor. Cerkev je bila posvečena leta 1389. Glavni oltar sv. Mohorja in Fortunata je lesen, delo Facija. Lesen strop je poslikan.

Gotska cerkev sv. Petra v Dvoru pri Polhovem Gradcu , ,
Vas slovi po poznogotski cerkvi sv. Petra, ki je eden najlepših sakralnih spomenikov v Sloveniji. Za začetek gradnje se šteje letnica 1523, vklesana na portalu, končali pa so jo leta 1561. Notranje opremljanje cerkve je trajalo še dolga desetletja, zato je bila posvečena šele leta 1613. Cerkev krasijo lepe slike, zlati oltarji in druga umetniška dela. Proglašena je za spomenik nacionalne kulturne dediščine. Zanimivo je, da niti zgodovinarji ne vedo , zakaj so prav tu, v tej majhni vasi, postavili tako monumentalno stavbo.
Zadnje raziskave potrjujejo, da je cerkev za časa turških vpadov imela vlogo trdnjave. Na kasetiranem stropu z letnico 1577 najdemo prvi javni napis v slovenščini.
Nad glavnim portalom z raznovrstnimi liki je vklesano ime stavbnega mojstra Gregorija Ruckhenstaina. Šest ljubkih majhnih zlatih oltarjev, Metzingerjevi sliki, kipi na glavnem oltarju, ki so delo polhograjske rezbarske družine Facijev, in freske – to je le nekaj dragocenosti, ki jih skriva ta biser cerkvene umetnosti. Mogoče je na freskah najbolj prisrčen prizor Svete družine, na kateri Marija in Jožef na sredi med seboj držita malega Jezusa za roke

Narava , ,
Narava je te kraje bogato obdarila z gozdovi in lepimi travniki, ki so zaradi manj intenzivnega kmetovanja ohranili svojo biotsko raznolikost.

Gostilna Gorjanc, Brezovica
Gostilna deluje že od leta 1813; po drugi svetovni vojni je bila zaprta vse do leta 1967.

Gostilna sv. Martina, Podsmreka
Gostilna sv. Martina stoji zraven cerkve, po kateri ima ime. Slovi po domačih slovenskih jedeh.

Gostilna Pri Škofu, Zaklanec
Stara gostilna slovi po tradiciji, domačnosti in okusni domači hrani, ki spominja na babičino kuhinjo.

Turistična kmetija Pr' Hlip'č, Samotorica
Da se spočijete od napora, nadihate svežega zraka, dobro okrepčate in naužijete lepega razgleda, se ustavite na turistični kmetiji Pri Hlip'č na Samotorici. Kmetija je oddaljena od Horjula pet kilometrov. Od tu je lep razgled na Vrhniko, Borovnico ter okoliške hribe vse do Snežnika.

Kmetija odprtih vrat Pr' Janš, Koreno
Kmetija leži v vasi Koreno, štiri kilometre iz Horjula, na nadmorski višini 650 metrov. Pred hišo je vrt, od koder je čudovit razgled na Horjulsko dolino, del ljubljanske kotline, Vrhniko in Borovnico.
Poleg naravnih lepot nudijo tudi okusne dobrote iz domače kuhinje.

Kmetija odprtih vrat Pr' Lenart, Koreno
Kmetija odprtih vrat leži na nadmorski višini 720 metrov. Z nje se odpira enkraten pogled na bližnjo in daljno okolico. Suhomesnate dobrote dobite vedno, le za kuhano hrano se je potrebno dogovoriti vnaprej. Znani so tudi po čaju iz doma nabranih zelišč.

Okrepčevalnica Andrejc, Dvor pri Polhovem Gradcu
Notranjost lokala, ki stoji tik od potočku, je urejena natančno in skrbno po načelih stare kmečke gradnje do zadnjega detajla. Gre za rekonstrukcijo starega hleva. Tudi na kolesarje niso pozabili, saj so zanje pripravili stojalo za kolesa, narejeno iz celega debla. Poleg vseh vrst pijač je na voljo tudi suha hrana sendviči, vroče hrenovke pa tudi sezonski narezki in suhe klobase.

Zapis o možni stari naselbini
Obstajajo domneve, da je bilo na mestu, kjer danes stoji cerkev sv. Urha nad Podolnico prazgodovinsko naselje.

Pot nas vodi tudi po makadamski cesti (Slevica–domačija Rožnik), ki je sicer vzdrževana, a se kakovost cestišča po močnejšem deževju lahko hitro poslabša, saj nastanejo kar globoki meteorni jarki, ki so neprijetni za kolesarje, posebej če ti nimajo pod seboj gorskega kolesa.